Ny svensk matlagningsost

Många av de matlagningsostar som används i hemmen är importerade. Cirka 60 procent av den totala ost försäljningen är producerat utanför Sveriges gränser. Nu lanserar Västerbottensost ett svenskt alternativ till de italienska varianterna som många väljer.

Tre av fyra svenskar använder ost till matlagning minst en gång i månaden. Smak och vana uppges som främsta anledningarna till valet av ost. Omsättningen för importerad matlagningsost, liknande parmesan, uppgick under fjolåret till 500 miljoner kronor. Nu vill Västerbottensost erbjuda ett svenskt alternativ till de importerade ostarna.

– Jag hoppas att fler konsumenter vågar bryta sina invanda mönster och prova ett svenskt alternativ. Västerbottensost Matlagningsbitar passar med sin smak utmärkt att riva över pastan eller toppa helgens potatisgratäng, säger Lina Jonsson, Product Manager Västerbottensost.

Västerbottensost Matlagningsbitar har en lagringstid på 18 respektive 24 månader.

Fler nyheter i Förädling och Måltider

foodora och Scan lanserar nya köttiga matkassar

Nu lanserar foodora i samarbete med Scan två nya matkassar – en Burgarkasse som utvecklats med Jureskogs och en Köttkasse i samarbete med AG Kötthandel.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem