Populär falukorv får klimatsmartare förpackning

Utvecklingen med livsmedelsföretag som minskar plasten eller byter ut den mot andra typer av material i livsmedelsförpackningarna fortsätter. Nu senast får Scans falukorv en ny förpackning som minskar klimatpåverkan med 70 procent jämfört med den gamla.

Scan tillverkar varje år cirka 8 miljoner falukorvar till svenska hushåll. Nu får bästsäljaren falukorv 800 gram en ny förpackning som består till 100 procent av förnyelsebart material, vilket minskar klimatpåverkan med 70 procent. Den nya förpackningen motsvarar att Scan använder cirka 22 ton mindre plast per år vilket innebär minskade utsläpp med 207 ton CO2e per år.

Den aktuella förpackningen består till största delen papper med ursprung i de nordiska skogarna, och biobaserad förnyelsebar plast på insidan. Förpackningen sopsorteras som papper och är ett steg på vägen mot Scans långsiktiga klimatmål som är netto noll klimatavtryck 2040 för hela värdekedjan, från gård till gaffel. 2022 ska alla HKScans förpackningar vara återvinningsbara och 2030 ska de vara gjorda av återvunnet material eller av förnyelsebara råvaror. De nya falukorvsförpackningarna finns sedan januari i butik.

Enligt Matrapporten 2020 kommer den Falukorvsbaserade rätten korv stroganoff på plats nummer 7 på listan över svenskarnas vanligaste vardagsrätter med 3,9 procent.

– Falukorv är vår absoluta storsäljare och en älskad klassiker. Att kunna erbjuda en förpackning med lägre klimatpåverkan för just den här produkten ger en märkbar effekt, tack vare den stora produktions- och försäljningsvolymen, och är ett viktigt steg på vägen mot att nå våra klimatmål 2040, säger Robert Lundgren, TF VP Marketing & Categories på HKScan Sverige.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.