Risk för fler barnarbetare i kakaobranschen

Prisras på kakao i Elfenbenskusten riskerar att barnarbetet ökar. – Kakaoodlare som sedan tidigare lever i extrem fattigdom får nu ännu mindre betalt. Vi vet att ökad fattigdom leder till ökad risk för barnarbete, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Priset på kakao i Elfenbenskustens fastställs av landets regering. Den anger ett lägsta pris som uppköpare ska betala vid köp av kakao från landet. Under perioden maj till oktober 2021 har detta pris sänkts med 25 procent. Ökad fattigdom leder till risk för att fler barn utnyttjas som arbetskraft.

– Nu behöver branschen agera för att värna om barnens rättigheter, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

I oktober i fjol införde Elfenbenskusten och Ghana en prishöjning, vilket har medfört att kakaoförsäljningen från länderna har minskat. Det är därför som regeringen nu beslutar att sänka priset. Det råder dock delade meningar om nedgång i kakoförsäljningen från oktober 2020 till mars 2021 berodde på bristande efterfrågan på grund av coronapandemin eller på fjolårets prishöjningar och att uppköpare därför har vänt sig till andra länder för att få tag i billigare kakao.

– Historiskt sett, exempelvis under den ekonomiska krisen på 90-talet, har prisras på kakao inneburit att färre barn går i skolan – och att fler hamnar i arbete. Nu behöver branschen agera för att historien inte ska upprepa sig, säger Hewan Temesghen.

Den största delen av den kakao som vi konsumerar i Sverige kommer från Elfenbenskusten och Ghana. Där arbetar närmare 1,6 miljoner barn i åldern 5–17 år med kakao, visar en undersökning från universitet i Chicago. En färsk Sifo-undersökning visar att sju av tio svenskar skulle avstå från att köpa choklad om de visste att barnarbete låg bakom.

– Nu när risken för barnarbete ökar till följd av pandemin är det viktigare än någonsin att chokladföretagen tar ett större ansvar och betalar kakaoodlarna ett högre pris, säger Hewan Temesghen.

Dela

Fler nyheter i Människor och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.