Säkra livsmedel: Nationell strategi för matallergi på gång

Ett av tio livsmedelsföretag ger fel information om allergena ingredienser. Nu vill myndigheterna ta fram en nationell strategi för matallergi – och ta reda på vilka insatser som underlättar för företag att producera säkra livsmedel.

Hundratusentals personer i Sverige har någon form av matallergi. För att färre ska drabbas av allergiska besvär kan nya åtgärder behövas inom både livsmedels- och vårdsektorn.
Därför har Livsmedelsverket tillsammans med Socialstyrelsen, på uppdrag av regeringen, tagit ett helhetsgrepp kring allergifrågan. Och ger nu i en gemensam rapport förslag på konkreta åtgärder.
Livsmedelsverket vill bland annat ta reda på vilka insatser som underlättar för livsmedelsföretag att producera säkra livsmedel.
– Bättre kunskap om risker med allergener i produktion och servering på restaurang gör det lättare för livsmedelsföretag i Sverige att följa lagstiftningen och producera säkrare livsmedel. Det är en förutsättning för att det ska bli bättre för personer med matallergi, säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare på Livsmedelsverket.
Myndigheterna föreslår även att en nationell strategi för matallergi tas fram, som ska innehålla en beskrivning av ansvarsfördelning, samordning, mål samt uppföljning inom följande områden:

  • Säkra livsmedel – lättare för yrkesgrupper och allmänhet att nås av kunskap om risker med allergener vid produktion av livsmedel samt vid servering på restaurang, i skola och på fritiden.
  • Förebyggande åtgärder – insatser för att främja att barn tidigt introduceras till olika livsmedel utan omotiverad rädsla för att utveckla allergi.
  • God och jämlik vård – heltäckande kunskapsstöd för hela vårdkedjan.

 

Dela

Fler nyheter i Livsmedelssäkerhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.