Satellitövervakning och stärkta krav för hållbarare palmoljeproduktion

Palmoljeproduktion har länge varit föremål för diskussion kring de konsekvenser som storskaliga produktionen ofta har på miljö och människor. Nu stärker Mondelēz International kraven på sina leverantörer. Detta kommer att förbättra transparensen inom sektorn och är ett led i företagets ambition att stoppa olaglig avskogning i palmoljans försörjningskedja.

Konfektyr- och livsmedelsbolaget Mondelēz International ställer ökade krav på palmoljeproduktion. De kräver nu spårbarhet till plantage samt satellitövervakning av kvarnar. Dessa ska även vara identifierade på Global Forest Watch samt inte ha några klagomål på leverantörer i deras värdekedja. Dessutom behöver leverantörer ha tredjepartsverifiering samt vara beredda på att det utan förvarning kan förekomma kontroller.

– Även om Mondelēz International endast står för cirka 0,5 procent av den globala efterfrågan på palmolja har vi en viktig roll att spela i hållbar palmoljeproduktion då alla aktörer måste hjälpa varandra att hitta lösningar. Hållbar produktion av palmolja behöver vara ett gemensamt åtagande. Det här är inte enkelt och vi kommer vara mer framgångsrika om vi arbetar tillsammans, säger Marcus Hartmann, Corporate & Government Affairs Lead Nordics, Mondelēz International.

Från och med första kvartalet i år förväntar sig företaget att 80 procent av palmoljan uppfyller dessa stärkta krav och arbetar för att öka täckningen så snabbt som möjligt genom samarbete med leverantörer.

– Vi kräver att alla som levererar palmolja till oss tar ansvar för att säkerställa att avskogning inte sker. Det är ett krav att de inte bara har kontroll över sin verksamhet utan också över sina underleverantörer. Det måste finnas full öppenhet och spårbarhet där satellitövervakning är ett av flera verktyg i vårt arbete för att göra palmoljeproduktionen ännu mer hållbar, säger Marcus Hartmann.

De ökade kraven är en del av Mondelēz Internationals långsiktiga ambition för att stoppa olaglig avskogning i palmoljans försörjningskedja.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.