Tidlös klassiker får modern identitet

Det över 100 år gamla varumärket Wasa får ny identitet och ett stort ”W” i logotypen. Syftet är tydligare kommunikation och att inspirera människor till hälsosammare val i vardagen.

Anrika Wasa knäckebröd, som grundades 1919 och som sedan 1999 ägs av italienska Barilla, får ett ansiktslyft.
Den moderniserade visuella identiteten innehåller en nydesignad Wasa-logga med ett stort W och den igenkännliga rågkronan i centrum, allt placerat i en rektangulär form inspirerad av knäckebröd.
– Wasa har alltid haft ett tydligt syfte, men våra undersökningar visade att många konsumenter har svårt att sätta fingret på vad vi faktiskt står för. Med den nya designen vill vi kommunicera vårt varumärke tydligare, med målet att göra det enklare för människor att förstå vilka vi är och samtidigt inspirera till hälsosammare val i vardagen, säger Fredrik Öberg, operativ chef för den globala marknaden, i ett pressmeddelande.
Inspirationen till den nya logotypen har hämtats från tidigare logotyper men med en modern twist.
En tydligare förpackningsstruktur ska göra det enklare för konsumenterna att upptäcka sortimentet och förstå produktens hälsofördelar. Den uppdaterade texten på baksidan av förpackningarna är tänkt att dela berättelser om produktens ursprung, näringsinnehåll och hållbarhetsarbete på ett tillgängligt och inspirerande sätt.

 

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Förädling

Det blir ett blågult julbord i år: ”Köpkraft och framtidstro”

För första gången på flera år är priset på julmaten mindre viktigt än ursprung och kvalitet. Det visar Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning. Julskinkan är den viktigaste maträtten, julmust den viktigaste drycken och ris à la Malta den viktigaste desserten.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.