Tronskifte bland matkasseföretagen – tysk snabbväxare är störst

Matkasseföretaget Hello Fresh skakar om marknaden. Bara tre år efter Sverigelanseringen är den tyska snabbväxaren marknadsledare och omsätter tre gånger mer än tvåan Linas Matkasse.

Matkassemarknaden växte med drygt 267 procent under 2021, enligt en sammanställning av bolagens bokslut som tidningen Dagligvarunytt gjort.

Siffrorna visar även att den tyska matkassejätten Hello Fresh har tagit ett ordentligt grepp om marknaden. Under 2021 växte försäljningen i den svenska verksamheten med hela 325 procent!

Det innebär att omsättningen landade på 1,5 miljarder kronor. Därmed kliver företaget om Linas Matkasse, som omsatte drygt 0,5 miljarder kronor under förra året och nu är tvåa på listan.

Malin Wiklander, vd på svenska Middagsfrid som var först i världen med hemleveranser av matkassar, tror att den snabba framgången handlar ett bra koncept i kombination med en stark marknadsföring.
– Som jag ser det öppnar det upp ögonen för matkassar bland fler konsumenter – och det är i grunden positivt, säger hon till Dagligvarunytt.

Sedan Middagsfrid köptes av Axfood för fem år sedan sorterat det under Dagabs affärsområde, några siffror finns därför inte redovisade.
Däremot satsar man på att skjuta fram positionerna och möta den allt tuffare konkurrensen med en ny e-handelsplattform, nya leveranslösningar och en tydligare fokus på hälsosamma måltidslösningar.

Den aktör som uppvisar högst rörelsemarginal i Dagligvarunytts kartläggning är den dietorienterade GI-boxen. Vd Ola Lauritzon säger i en intervju med tidningen att nyckeln till den starka lönsamheten är litet svinn och få returer samt en liten marknadsföringsbudget.
– Tack vare att maten är fryst kan vi producera stora volymer med lång hållbarhet. Till skillnad från andra i vår bransch arbetar vi inte heller med rabatter utan försöker hålla ett stabilt och bra pris för alla kunder.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Måltider

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.