Här är framtidens matbutik: ”En elastisk affär”

Framtidens matbutik är lokal, flexibel och teknikdriven. Det slår Ica fast i en ny och omfattande framtidsrapport.
– Butiksbesöket blir en möjlighet till egentid och inspiration, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica Gruppen.

Tänk att sitta hemma och inse att du inte har någon mat i kylen. Och bara behöva sätta på dig dina VR-glasögonen och ett par elektroniska handskar och sedan göra en inköpstunda i din lokala matbutik. Virtuellt från ditt eget vardagsrum – och få varorna levererade på en kvart.

Det är ett av många framtidsscenarier som Ica målar upp i sin senaste framtidsrapport: ”Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär​¨.

Att den traditionella, fysiska butiken kommer att ta plats även i framtiden, det slås tydligt fast i rapporten. Men för att framtidens dagligvarubutik ska kunna möta alla människor vitt skilda behov kommer butiken att behöva anpassa sig och bli mer ”elastisk”.

Det kan handla om att förlänga det fysiska erbjudandet med e-handel eller att kombinera bemannade butiker med obemannade satelliter, set kan även handla om att utveckla helt nya erbjudanden och tjänster för exempelvis färdigmat och måltidsservice.

Enligt den omfattande konsumentundersökning som, tillsammans med expertintervjuer och handlarröster, ligger till grund för rapporten vill majoriteten av kunderna ha en välordnad butik där det är enkelt att hitta och där det finns ett stort och bra utbud av närproducerade varor och kunnig personal.

Parallellt med detta så finns det även en önskan om att framtidens butik utformas mer för att svara upp mot att vara lugn, avkopplande och rofylld.

– Butiksbesöket är inte nödvändigtvis något som ska avhandlas så snabbt som möjligt, utan en möjlighet till egentid och inspiration. Detta blir kanske extra viktigt i relation till att göra beställningar online – då vill vi att den fysiska butiken ska addera ett mervärde, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica.

”Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär​” är Icas sjätte framtidsrapport. Hela rapporten hittar du HÄR!

FYRA KONSUMENTPROFILER FÖR FRAMTIDEN
Vardagssmederna: Vill känna sig planerade och sparsamma, och söker lugn och trygghet när de gör inköp.
Funktionalisterna: Vill handla på ett effektivt sätt.
Livsnjutarna: Vill ha inspiration, upplevelser och spännande möten.
Främjarna: Är djupt engagerade i hur deras konsumtionsval påverkar hållbarhet och hälsa och butiken är en förlängning av denna drivkraft.
Källa: Icas rapport ”Din matbutik 2032”.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Spannmålsskiftet: ”Det behövs fler ansikten i hyllan”

Svenska spannmål är heta men fram tills nu har det framför allt varit havre som varit i fokus för livsmedelsföretagens produktutveckling. Nya innovationer som rågdryck och kornris ändrar dock på detta.
– Det är nu vi kan få till ett skifte, säger Martin Pardell, chef för Fazer kvarn Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem