Kostnadsökningar: ”Systembolaget är värst i klassen”

Prisökningarna på livsmedel fortsatte under april och inflationen landade på 6,4 procent – den högst nivån sedan 1991.
– Detta är bara början på en lång och helt nödvändig prisökningsperiod, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Inflationstakten är fortsatt hög och ligger nu på 6,4 procent i årstakt, enligt Konsumentprisindex från SCB.

Livsmedelspriserna bidrar till inflationen om än inte på den nivå som vi sett tidigare i år. Totalt ökade livsmedelspriserna med 1,3 procent jämfört med mars månad där några varugrupper sticker ut lite extra.

Köttpriserna steg exempelvis med 2,8 procent, där nötköttet ökade med 4,3 procent. Även grönsakerna blev rejält dyrare, priserna steg i genomsnitt med 3,4 procent.

Enligt Carl Eckerdal är fortsatta prisökningar på livsmedel att vänta.

– Leverantörerna har fortfarande en hel del kvar att kompensera sig för av ökade kostnadsökningar under lång tid. Vi kan se detta i reda siffror, då lönsamheten vek ner med full kraft under årets första kvartal, snabbare lönsamhetsförsämring har vi inte uppmätt under mina 13 år som chefekonom, säger han till Livsmedel i fokus.

– Nu återstår det att se hur mottaglig handeln är för att acceptera leverantörernas helt nödvändiga prisökningar. Sju av tio av våra medlemsföretag säger att handeln visserligen sagt att de kommer att acceptera kortare aviseringstider för att justera priserna men att det än så länge bara är ord och ingen handling.

Värst i klassen, enligt Carl Eckerdal, är Systembolaget:

– De visar absolut noll förståelse för leverantörens svåra situation utan håller fast vid sina två fönster per år, något som är extra allvarligt när det handlar om en aktör som har marknadsmonopol.

Konsumentprisindex från SCB redovisar mer måttliga prisökningar för frukt (+0,9 procent), bröd (+0,8) och mejeri och ägg (+0,7) under april månad.
Priserna på några få varugrupper sjönk, såsom matoljor (-1,7 procent) och fisk (-1,1).

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Succé för svenskt naturbeteskött – Coop har dubblat försäljningen

Ett ökat intresse för svenskt naturbeteskött har lett till dubblad försäljning i Coops butiker.
– Vi är glada för möjligheten att stötta svenska livsmedelsproducenter och ta ett helhetsansvar, säger Majsan Pense på Coop Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem