Matprishöjningarna: Konkurrensverket vill granska dagligvaruhandelns oligopol

Den svenska livsmedelsmarknaden, med ett fåtal dominerande aktörer, kan leda till onödigt höga priser för konsumenter. Nu vill Konkurrensverket ha vassare verktyg för att följa prisuppgångarna i mathandeln.

Att matpriserna har skjutit i höjden under den senaste tiden är ett samtidens mesta samtalsämnen. Men kan det vara så att konsumenterna får betala omotiverat mycket i matbutiken på grund av oligopolet?

Nu varnar Konkurrensverket för att de saknar rätt verktyg för att granska dagligvarumarknaden och att nuvarande lagstiftning inte räcker till.

Martin Mandorff, enhetschef för marknadsmissbruk på myndigheten, förklarar i en intervju i DN att en sämre konkurrens på marknad kan leda till högre priser för konsumenterna.

– Man är tryggare som konsument i andra branscher med en starkare konkurrens, säger han till tidningen.

Därför behöver de nya verktyg för att kunna granska bland annat dagligvaruhandeln.

– Vi har väldigt svårt att nå fram till koncentrerade marknader med en tajt konkurrens.

Dagligvaruhandeln i Sverige är ett oligopol på grund av de få aktörer som dominerar marknaden, där Ica dominerar med en bit över 50 procent av marknadsandelarna i Sverige, följt av Axfood på drygt 20 procent och Coop strax därunder.

Detta bidrar till att svenska livsmedelsproducenter endast har ett fåtal grossister och butikskedjor att sälja till, vilket i sin tur leder till en ojämn maktbalans i handelskedjan.

Lagen om otillbörliga handelsmetoder, UTP-lagen, som trädde i kraft i höstas har gjort att myndigheten ändå fått en något bättre insyn i livsmedelskedjan men enligt Martin Mandorff räcker inte detta.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.