Branschen kraftsamlar för att lyfta ekoförsäljningen

Nu kraftsamlar branschen för att på nya kreativa sätt vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen.
– Vi är stolta över att några av Sveriges mest hållbara matbutiker deltar i satsningen, säger Anton Järild på Organic Sweden, som står bakom kampanjen.

“Handla ekologiskt – tillsammans händer det” är namnet på den gröna satsningen där 120 livsmedelsbutiker runt om i Sverige medverkar och ska skyltas upp med ett gemensamt kampanjmaterial för att vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen.

– Engagemanget för kampanjen från butiksled har trots prisökningarna varit mycket stort, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden, i en kommentar.

Även fem livsmedelsföretag är med och stöttar kampanjen: Swedish Temptations, Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods och Arla Foods.

Inom projektet har nya kreativa grepp och innovativa tekniker – så kallad nudging – utvecklats och testats i ett mindre antal butiker under september. Insikterna från butiksexperimenten ligger till grund för skapandet av ett bredare kampanjmaterial som rullas ut under oktober. Budskapen lyfter vinsterna med att välja ekologiskt, såsom ökad biologisk mångfald, minskad klimatpåverkan, utan kemiska bekämpningsmedel, godare djurvälfärd och utan onödiga tillsatser.

Butikskampanjen är en del av det internationella projektet Nudging Organic – ett samarbete mellan Organic Sweden och systerorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.