Nytt EU-projekt ska göra kycklingen mer hållbar

Broilernet är namnet på ett nytt forskningsprojektet som ska förbättra och stärka hållbarhetsarbetet på europeisk nivå när det gäller kycklinguppfödning.
– Vi vill gärna dela med oss av den svenska modellen, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.

Svensk Fågel har ingått partnerskap i Broilernet, ett fyraårigt EU-projekt med deltagare från såväl universitet som branschorganisationer och företag.
– Sverige ses av många europeiska länder som ett framgångexempel vad gäller djurvälfärd och livsmedelssäkerhet inom kycklinguppfödning. Här behöver vi dela med oss av vår svenska modell med låg antibiotikaanvändning och låga nivåer av campylobacter i kombination med god djurvälfärd och lågt klimatavtryck. Och för oss finns också intressant forskning och nya europeiska innovationer att inspireras av, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.
Samarbetet inom Broilernet ska på sikt resultera i ”bäst praxis på gård” på nationell och internationell nivå. Målet är också att skapa en plattform för utbyte av kunskap och innovation för att tillsammans kunna skapa en ännu bättre kycklinguppfödning i framtiden.
Nyligen hölls ett uppstartsmöte för Broliernet i Nederländerna, där deltagare från 13 länder medverkade med Stefan Gunnarsson, universitetslektor och doktor i veterinärmedicin på SLU som koordinator.
– Nätverket kommer att identifiera angelägna utmaningar inom branschen, sedan försöker vi hitta möjliga lösningar för att möta dessa utmaningar. Användbarheten av lösningarna kommer att utvärderas och de bästa lösningarna kommer därefter att förmedlas till kycklinguppfödare i EU. Vårt långsiktiga mål är att öka hållbarheten inom sektorn, säger han.

Maria Donis, vd på Svensk Fågel; Torun Wallgren, forskare på SLU; Stefan Gunnarsson, koordinator Broilernet och universitetslektor på SLU; samt Anna Silvera, hållbarhetsstrateg på Svensk Fågel. Foto: Hanna Hamina.

 

Dela

Fler nyheter i Forskning och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.