Exportdagen: Svenska mervärden är heta

Det finns en stor potential för svenska livsmedel att slå ute i världen. Så kan Exportdagen sammanfattas – ett välbesökt event som Livsmedelsföretagen och Näringsdepartementet bjudit in till gemensamt för att öka intresset bland svenska matproducenter att våga ta plats på nya marknader.

En ökad livsmedelsexport i en förändrad omvärld. Det var temat för Exportdagen som arrangerades av Livsmedelsföretagen och Näringsdepartementet under tisdagen.
En av dem som talade var Jan Larsson, vd för Business Sweden.
– I en för övrigt dyster omvärld så utvecklas ändå livsmedelsindustrin på ett positivt sätt, säger han och syftar på att svenska, hållbara, säkra och hälsosamma livsmedel blir alltmer eftertraktade utomlands.
Under förra året nådde den svenska livsmedelsexporten 65 miljarder kronor. Exportandelen landade dock på blygsamma 30 procent jämfört med snittet för andra branscher som ligger på 70 procent.
– Det innebär att det finns en enorm utvecklingspotential. Målet är att exportandelen ska ligga på 50 procent år 2030, vilket motsvarar en omsättning på 100 miljarder kronor, säger Jan Larsson.

En annan som medverkade under dagen var Sveriges nya landsbygdsminister, Peter Kullgren.
– Det har varit en omvälvande första vecka på jobbet och det här är faktiskt mitt första publika anförande i min nya roll!


Landsbygdsministern talade bland annat om livsmedelsexporten som motor för att öka produktionen, vilket i sin tur säkrar den svenska livsmedelsförsörjningen.
– Jag ser det som en av mina viktigaste uppgifter att stärka konkurrenskraften.
Dessutom slog han fast att det behövs en uppdaterad livsmedelsstrategi.
– Mycket bra har gjorts men vi kan göra mer. Den behöver gå in i en ny fas som jag kallar livsmedelsstrategin 2.0, med ökad status till skrivningarna om ökad produktion, säger Peter Kullgren.

Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman talade om möjligheten att lyfta fram den svenska maten i alla officiella sammanhang på svenska beskickningar utomlands, som ett led i marknadsföringen.
– Tror ni att den franska ambassaden i Stockholm bjuder på silltallrik och kyld nubbe? Eller att Italiens ambassad i Köpenhamn bjuder på smörrebröd och Tuborg? Nej, de bjuder ju självklart på sina egna specialiteter och det finns ingen anledning för oss att göra annorlunda. Sverige är en liten marknad och många svenska livsmedelsproducenter är beroende av exporten för att kunna överleva. För mig är det självklart att våra ambassader ska vara skyltfönster för Sveriges fantastiska mat och dryck, säger han.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser

Mazur om priskonflikterna: “Ett brytningsskede”

Matpriskollens vd Ulf Mazur efterlyser ökad transparens med tanke på de priskonflikter mellan leverantörer och dagligvarukedjor som just nu pågår.
– Med stora konsumentförändringar ska man kanske i nuläget vara extra ödmjuk mot varandra, säger han till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.