– För oss är det självklart att vara delaktiga under det gastronomiska huvudstadsåret, säger vd Ulrika Ekström.
20 december 2022
Under hela nästa år är Stockholm Europas gastronomiska huvudstad, en utmärkelse som ger Sverige stora möjligheter att sätta svensk gastronomi på världskartan.
– Fokuset på Stockholm och Sverige under 2023 ger oss nya möjligheter att lyfta svenska råvaror och livsmedel tillsammans med andra aktörer inom gastronomin, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning.
I förlängningen är målet att det ska bli ännu fler svenska råvaror på restaurangerna.
– Alla som arbetar inom gastronomin – från bonden till servitören – kan bära budskapet om råvarorna och matkulturen från Sverige. Det vore fantastiskt om vi kunde väcka samma känslor för svenskproducerade råvaror som till exempel Italien. Det handlar inte om nationalism utan om stolthet, både för produkterna i sig och för de svenska mervärden de är laddade med, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.
Ett första konkret samarbete handlar om Invigningsbanketten för det gastronomiska huvudstadsåret på Stadshuset i februari, som arrangeras av Stockholms Stad i samarbete med Gastronomiska akademien. Då kommer Svenskmärkning att tillsammans med Fredrik Eriksson och Mässrestauranger lyfta fram producenterna ”så glansfullt som de förtjänar”.
– Det finns flera anledningar till att vi går in i detta partnerskap. Här finns en plattform som ger oss möjlighet att prata om svenska livsmedelsproducenter i sammanhang som visar allt det bästa och vackraste med svensk gastronomi. Stockholm är en gastronomisk destination i världsklass att räkna med, och här spelar våra svenska råvaror en viktig roll, säger Ulrika Ekström.
Lotta Ranert, projektledare på Stockholm–European Capital of Gastronomy, ser gärna fler breda samarbeten med både näringsliv och organisationer inför det gastronomiska huvudstadsåret.
– Det kommande året är vår chans att visa Stockholms innovativa matscen och Sveriges måltidskultur för världen, säger hon och efterlyser fler samarbeten med såväl restaurang- och besöksnäring som med livsmedelsindustri, dagligvaruhandel, jordbruk och organisationer med intresse för måltidskultur och gastronomi.
Bilden ovan: Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning, tillsammans med Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på organisationen.
I januari publiceras årets program för Stockholm–European Capital of Gastronomy. Läs mer HÄR!