Brödinstitutet ska göra fullkornsbröd till en snackis – tar hjälp av Tiktok

Brödinstitutet tar hjälp av Tiktok och Instagram för att förändra ungas attityd till bröd och fullkorn – och visa att fullkornsbröd är allt annat än torrt och trist.
– Det är dags att ge fullkornet den uppmärksamhet det förtjänar, säger Maria Sitell, dietist och kommunikationschef på Brödinstitutet.

Nio av tio svenskar äter för lite fullkorn. Enligt Brödinstitutets årliga opinionsundersökning Brödtermometern hänger detta delvis ihop med åldern – ju yngre någon är, desto större benägenhet att välja bort fullkorn.

För att få unga att förstå fullkornsbrödets alla fördelar går nu Brödinstitutet ut med kampanjen: ”Det torra livet på Brödinstitutet”.
Den består av en semidokumentär filmserie med en stor portion självdistans, där man får följa med när karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: Att visa att fullkornsbröd inte behöver vara så torrt. De kan mycket om bröd, fullkorn och vitaminer, men betydligt mindre om Tiktok-danser och ungdomskultur.
– Om vi ska nå ut till yngre målgrupper så behöver vi förändra vårt sätt kommunicera när vi ska nå ut med vetenskapliga samband, säger Maria Sitell.


Det finns tydliga evidens för att fullkorn bland det bästa man kan äta, och att det är den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa mest – bland annat genom att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer.
Och just bröd är ett av de smidigaste sätten att få i sig fullkorn.
– Fyra skivor fullkornsbröd per dag så är de flesta hemma.

Den här kunskapen har dock haft svårt att nå ut. Enligt Brödtermometern hamnar fullkornsprodukter först på femte plats efter grönsaker, frukt och bär, fisk och ägg på frågan om vilket livsmedel som man uppfattar som nyttigast. Och tre av fyra unga känner inte till att fullkorn enbart finns i spannmålsprodukter.
– Det är dags att fullkornet får den uppmärksamhet det förtjänar; forskningen har länge visat att det är minst lika viktigt att äta som frukt och grönt. Dessutom är det något av det mest klimatsmarta vi kan äta, säger Maria Sitell.

Vad hoppas ni få ut av kampanjen?
– Min chef messade nyss en meem från kampanjen till sin tonårsdotter och hon messade tillbaka: ”Jag har redan sett det där på Tiktok. Kan du förresten köpa med dig lite fullkornsbröd med hem, man blir tydligen väldigt mätt av det”. Jag tycker att det säger en hel del och om just den attityden ökar – då är vi nöjda!

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hälsa

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.