2020 slog glasskonsumtionen rekord

Glassmarknaden växte med nära nio procent under 2020. Det visar försäljningsstatistik från de tre av de stora aktörerna på den svenska marknaden.
– Det känns som att folk har unnat sig mer nu när de har suttit hemma så mycket, säger Felix Müntzing, försäljnings- och marknadschef på Triumfglass, till Livsmedel i fokus.

Försäljningen av den totala volymen glass har ökat under 2020, trots coronapandemin. Det är framför allt hemkonsumtionen som har vuxit, enligt Felix Müntzing, försäljnings- och marknadschef på Triumfglass.

– Under året har vi tappat försäljning på kunder som Liseberg och Stena Line, men dagligvaruhandeln har gått väldigt bra. Det känns verkligen som att man unnar sig lite mer i vardagen när det inte händer så mycket i övrigt. Vi har fått liknande rapporter från konfektyrsidan.

Triumfglass har ökat såväl sin försäljning av produkter som Gammaldags gräddglass äkta vanilj som är en av Sveriges storsäljare inom dessertglass som pinnglassklassiker som Sitting Bull och Ananas Split.

– Det är egentligen lite av det mesta som ökar, tillägger Felix Müntzing.

På SIA Glass har glassbåtarna legat i topp.

– Vi har sålt nära 14 miljoner glassbåtar och det är troligen en coronaeffekt – folk har stannat hemma mer än vanligt och det märks på glassätandet, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Tittar man på de tre stora aktörerna är volymökningen för SIA Glass 10,9 procent, följt av Triumf Glass 9,8 procent och GB Glace 8,5 procent. Allt enligt färsk försäljningsstatistik från marknadsmätningsföretaget Nielsen.

– Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin, säger Dan Bengtsson.

Men hur har glassförsäljningen sett ut i näthandeln, som har ökat stort under 2020?

– Vi har haft en ökning av glassförsäljningen där också. Men där kan vi göra mer. Glass är en typisk impulsprodukt som man kanske inte så ofta sitter en gråmulen måndag och beställer över nätet, svarar Felix Müntzing.

Dela

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.