Hembakat och husmanskost – så tar svenska folket sig igenom coronakrisen

Fler digitala livsmedelsinköp och färre restaurangbesök till förmån för bakning, bunkring, husmanskost och odling. Det är några tydliga förändringar i svenskarnas matvanor under coronakrisen, enligt två olika undersökningar som Livsmedel i fokus tagit del av.

Hur har svenska folkets matvanor förändrats under coronapandemin?

Det har både Livsmedelsföretagen och Ica Sverige undersökt.

Livsmedelsföretagens undersökning, som genomfördes med hjälp av Demoskop under juni, visar att pandemin har haft stor påverkan på svenskarnas livsmedelskonsumtion. 36 procent svarar att de planerar sina livsmedelsköp i större utsträckning än tidigare och 22 procent handlar mer mat och dryck via internet.

Nästan en av fyra svarar i undersökningen att de börjat handla mer från lokala livsmedelsproducenter.

– Vi och många andra gick tidigt i krisen ut och uppmanade folk att fortsätta handla från sina lokala bagerier, konditorier och andra småproducenter. Företagen å sin sida har varit påhittiga och började snabbt erbjuda nya och coronasäkra sätt för kunderna att handla. Uppenbarligen gav det här resultat, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Mer tid hemma tycks också ha väckt intresset och experimentlustan för egen livsmedelsproduktion. 19 procent uppger att de lagat mer mat från grunden, 21 procent har bakat mer och 13 procent har ökat sitt hemmaodlande.

Ica Sveriges undersökning baseras på dels försäljningsstatistik, dels besöksstatistik på Icas receptbank under våren. Med hjälp av måltidsforskaren Richard Tellström har man sedan identifierat fem tydliga förändringar i svenskarnas matmönster under krisens första tre månader:

  1. Vi bakade oss genom krisen. Jäst, mjöl, bakfett, ägg och andra bakvaror ökade kraftigt under perioden jämfört med samma period föregående år. Till exempel ökade torrjäst med 143 procent.
  2. Tillbaka till dåtiden. Recept på topp 20-listan och som klättrade i placering under perioden var traditionell husmanskost som korvstroganoff, laxfilé med citron, potatis- och purjosoppa, flygande jacob, hasselbackspotatis, kålpudding och raggmunk. Ramlade bort från listan gjorde bland annat linsgryta och halloumibiffar.
  3. Mer mat hemma. En klassisk indikator på hur mycket mat vi lagar hemma är hur mycket lök vi köper. Lök gick upp med 14 procent, jämfört med samma period 2019. Ost som används i matlagning ökade också kraftigt, liksom kött, färsk fågel, pizzadeg, färdiga såser och pizzakit.
  4. Bunkring i början av krisen. Försäljningen ökade kraftigt av varor som håller länge, såsom hårt bröd, havregryn, grötprodukter, potatis, rotsaker, pasta, ris och konserver.
  5. Mindre fest men mer guldkant i vardagen. Under perioden ökade försäljningen av bland annat bearnaisesås och pizzadeg. Receptkategorierna “helg”, “över 60 minuter” och “fest” på ica.se hade betydligt mer trafik och även trafiken till flera klassiskt festliga rätter ökade.
Mer forskning om mat och corona: Ett forskarteam bestående av Christian Fuentes vid Högskolan i Borås samt Emma Samsioe och Josefine Östrup Backe vid Lunds universitet har beviljats medel från Formas för att undersöka corona-krisens påverkan på hur människor handlar, lagar och äter mat och hur digitala livsmedelsplattformar formar nya matvanor. Projektets övergripande syfte är att öka förståelsen för hur digitala verktyg kan stödja en mer hållbar matkonsumtion och en motståndskraftig livsmedelskedja.

Dela

Fler nyheter i Corona och Måltider och Trend

Arla lanserar en digital skolfrukostguide

Arla lanserar ett nytt digitalt verktyg för att hjälpa skolor runt om i landet att komma i gång med frukostservering. Förhoppningen är att fler skolor börjar servera frukost och att fler elever på så sätt får en bättre start på dagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.