21 september 2020
Deligate har en digital tjänst som hjälper butiker att få kontroll över produkternas bäst före-datum. Nu tar företag satsningen ett steg längre och lanserar Krubb – matkassen som bygger på varor som snart går ut.
– När butikerna har koll på sina utgående varor är ju nästa steg att sälja dem. Med Krubb hjälper vi butikerna att få fart på varorna utan att det stör deras ordinarie försäljning, säger vd Mattias Chahin.
Butikerna sätter samman kassen med hjälp av en receptgenerator som arbetar utifrån vilka produkter som snart går ut.
Just nu testas tjänsten i de båda Ica Maxi-butiker som ligger i Örebro.
– På en knapp vecka har vi fått 700 användare och sålt 60 kassar, säger Mattias Chahin och berättar att nästa steg blir att ta tjänsten vidare till övriga butiker som Deligate samarbetar med i Sverige.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet
Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat
Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.
16 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.