Asiatiskt och laxpasta i topp under 2021

Under årets första månaderna har efterfrågan på asiatisk mat varit stor. Det visar en undersökning av HelloFresh. Och laxpasta var den mesta valda rätten bland deras kunder mellan januari och mars. Efterfrågan på asiatisk mat har varusprudlade under de tre första månaderna av 2021.

För att fastställa de hetaste mattrenderna så här långt under 2021 har HelloFresh genomfört en undersökning genom att kombinera data från de mest valda recepten och ingredienserna med sökdata från Google.

Undersökningen visar att asiatisk mat ökat ytterligare i popularitet. Mellan januari och mars 2021 stod asiatiska recept för 23,5 procent av alla levererade recept vilket är en ökning från 5 procent till 18 procent jämfört med 2020.

Detta går hand i hand med det faktum att svenskarna söker alltmer efter asiatiska recept mat online. Under de senaste tolv månaderna har sökningar på ”asiatisk kycklinggryta” ökat med 500 procent samtidigt som både ”asiatisk vitkålssallad” och ”asiatisk räksallad” ökade med 250 procent.

I genomsnitt söker svenskarna på ”asiatisk mat”  2 500 gånger varje månad, men intresset för indisk mat är ännu större . Där är snuttet 4 300 sökningar per månad vilket gör det till det populäraste asiatiska köket i Sverige. Andraplatsen kammar ”thai mat” hem med 1 600 sökningar per månad.

Italiensk och skandinavisk mat ligger på andra respektive tredje plats, men trenden är nedåtgående.

Här finns mer information om HelloFresh undersökning av svenskarnas matlagningsvanor och mattrender under de senaste 12 månaderna.

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Måltider och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.