Gordons plockar bort emballaget: ”Vill göra det enkelt för kunderna”

Last mile-företaget Gordon har tagit fram en unik och förpackningsfri lösning för hemleveranser av kyld mat, en cirkulär lösning som presenteras under den pågående Logistik- och transportmässan i Göteborg.

Trots att de allra flesta konsumenter och företag vill minska antalet förpackningar och emballage så ökar mängderna för varje år, det gäller inte minst vid e-handel.
Under 2021 använde vi svenskar 674 600 ton förpackningar av papp, kartong och wellpapp till varor och transporter, en ökning med 70 400 ton jämfört med året innan. Detta innebär att en genomsnittlig svensk använde 55 kilo förpackningar av papp, kartong och wellpapp under 2021, enligt siffror från Naturvårdsverket.

Det här vill Gordon ändra på, ett så kallat last mile-företag som jobbar med hemleveranser av kyld mat från dagligvaruhandeln, matkasseföretag och livsmedelsproducenter.
– Vi vill att det ska vara enkelt för våra kunder att minska på mängden pappkartonger och papperskassar som bara används en gång vid hemleveranser. Vi vill också göra det enklare för de som handlar mat på nätet att göra klimatvänliga val och slippa hanteringen av pappkartonger som tar plats och som ska lämnas till återvinning, säger vd Ali Ghoce.

Företaget har därför utvecklat ett helt nytt system: Gordon Circular, som gör det möjligt för företag som bedriver e-handel med kyld mat att göra det med en cirkulär förpackningslösning – något man även registrerat en patentansökan för.

Gordon grundades 2015 i Stockholm och genomför nu över 600 000 leveranser ,med obruten kylkedja, varje månad i hela Norden. Bland kunderna här i Sverige finns HelloFresh, Ica, Coop, GI-boxen och Middagsfrid.


Här är hela teamet bakom Gordon.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.