Här är Greenfoods nya giv: “Friskmatsbidrag”

Köpa träning och få en sallad. Nu tar Greenfood och Picadeli ett gemensamt initiativ för att komplettera friskvårdsbidraget med ett så kallat friskmatsbidrag.

Det så kallade friskvårdsbidraget har funnits som ett incitament för svenska arbetstagare att leva mer hälsosamt sedan 1988. Men friskvårdspengarna kan bara användas för träning – inte mat.
Detta har fått Picadeli och dess ägare Greenfood att testa en ny idé: Att låta den som köper deras digitala träningspass hämta ut en gratis sallad i sin matbutik mot en värdekod.
– Träning är toppen, men en hel del forskning visar att det är väsentligt bättre att äta nyttigt än att träna om man måste välja. Om poängen med friskvårdsbidraget verkligen är att göra folk friskare och mer välmående, så borde vi väl få använda bidraget till sådant som verkligen påverkar folkhälsan. Vi anser att Socialdepartementet borde komplettera det klassiska friskvårdsbidraget med ett kraftfullt friskmatsbidrag, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfoodgruppen och Picadeli, ledande aktörer inom hälsosam och hållbar mat.
– Vårt mål är tydligt, och det behövs både vägvisare och en och annan tankeställare för att nå dit. När vi såg den här möjligheten tog vi den som ett sätt att visa på en möjlig väg. Samhällsvinsten är självklar, liksom de individuella hälsofördelarna. Vi hoppas på att vårt initiativ sätter en sten i rullning, och den som håller med oss får gärna skriva på vår namninsamling för ett friskmatsbidrag.

Så går det till:
Den som köper ett träningspass för 58 kronor på www.friskmatsbidraget.se får sedan en värdecheck för salladen (värde 58 kronor) i sin mailkorg. Kvittot för träningspasset ger man sedan till sin arbetsgivare, som drar pengar från friskvårdspotten.

Dela

Fler nyheter i Måltider och Trend och Värdekedjan

Här skapas framtidens gröna favoriter

Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.