Här är Polarbröds nya recept för framtiden: “Inte bara sälja bröd”

Nedgrävda växthus, havet som odlingsplats och hållbara restströmshanteringar från matbutiken. Det är bara några av all de förslag som kommit in till Polarbröd och deras nya initiativ ”Framtidsreceptet”.

Polarbröd vill skapa mer hållbara måltider och har tagit hjälp av allmänheten med nya initiativet Framtidsreceptet. Sökfasen efter idéer och lösningar, som öppnade redan i november, har nyligen avslutats.
– Vi har fått in 129 unika bidrag och är jättenöjda! Det är verkligen kul att det här har väckt sådant stort intresse både här i Sverige och utomlands, säger Karin Bodin och berättar att man fått in bidrag från bland annat Portugal, Spanien, England, Tyskland och USA.
Satsningen är en del av Polarbröds ambition att jobba med ”förebildande”.
– Vi vill vara tankeledande inom det regenerativa matsystemet och visa att man kan göra mer än att bara sälja gott bröd.
Tidigare har man arbetat med “Utstickarpriset”, för att uppmärksamma och belöna olika hållbarhetsinitiativ.
– Men efter tio år kände vi att det nu var dags att ta nästa steg, säger Karin Bodin.
Hon berättar att det är stor bredd på förslagen som inkommit i form av text alternativt små filmer.
– Vi har fått in alla möjliga typer av idéer som – allt från insektsmjöl och utbildningar för barn om odling till konstinstallationer som ska inspirera till beteendeförändring, säger hon.
Samarbetspartner i projektet är MTF Labs, som jobbar mycket med innovationsmöten och utbyte av idéer över alla gränser.
Första lansering av projektet ägde rum redan i november, i samband med en internationell konferens där ungdomar från hela Europa deltog.
– Vi tycker att det är viktigt att få in just ungas perspektiv och hade en bra direktdialog med dem, säger Karin Bodin.
Nu ska en handfull av förslagen knådas vidare för att i maj presenteras som färdiga prototyper. Redan i mars arrangeras en så kallad designsprint för att utveckla idéerna vidare, för att senare under våren presenteras för investerare och andra möjliggörare
– Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer när man samlar en massa smarta personer i ett rum för att tillsammans hitta framtidens hållbara lösningar.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Människor och Värdekedjan

Uppdraget: Att tugga sig igenom hela Pauligs sortiment

Hallå där, Nils Sjöberg, kommunikationschef på Paulig, som har gett sig själv ett viktigt uppdrag. Nämligen att ta reda på hur företaget egentligen smakar.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.