9 september 2025
Du är nyss hemkommen från en delegationsresa för att boosta svensk livsmedelsexport. Berätta!
– Det har varit en väldigt bra men intensiv vecka med ett fullbokat program och inte särskilt många timmars sömn. Vi deltog, tillsammans med en ganska stor finsk-svensk delegation, i den nordiska paviljongen på världsutställningen Expo Osaka i Japan. I Seoul i Sydkorea hade vi ett skräddarsytt program som Business Sweden tagit fram inom Try Swedish, med många företagsträffar.
Vad var syftet?
– Syftet var att lyfta svensk och nordisk livsmedelskultur, utforska nya affärsmöjligheter och knyta kontakter med lokala företag. För att lyckas med export i Asien måste man bygga förtroende och långsiktiga relationer. Vi vill marknadsföra Sverige som ett land med högkvalitativa, säkra och hälsosamma livsmedel, att vi har ren luft och rent vatten och därmed bra förutsättningar för ett jordbruk i världsklass och att tillverka mat med mervärde. Hållbarhet är däremot inte en spjutspets på de här marknaderna, det är mer fokus på hälsa, hög kvalitet, livsmedelssäkerhet och god smak förstås, säger Per Arfvidsson och fortsätter:
– Från Lantmännens sida marknadsförde vi vårt havreprotein och våra betaglukaner, och kunde även berätta om vårt ärtprotein som ska produceras i vår nya anläggning i Lidköping.
Du är ordförande för nystartade Food Export Center Advisory Board, ett rådgivande organ där både livsmedelsföretag, branschorganisationer och myndigheter finns representerade. Berätta!
– Vårt mål är att ta mer plats på den internationella scenen och växa livsmedelsexporten signifikant. Sverige är världsmästare på export i många andra branscher, nu vill vi växa även med livsmedelsexport. Vi har den uppdaterade livsmedelsstrategin 2.0 i ryggen, där ökad export är prioriterat för att driva lönsamhet och tillväxt i branschen. För att öka tillväxten måste vi signifikant öka efterfrågan, och det kan bara uppnås genom en större export – den svenska marknaden är för liten.
Finns det något siffersatt mål?
– Det föreslagna övergripande målet är att nå handelsnetto noll för livsmedel – alltså att inte ha något handelsunderskott, vilket i dag ligger på cirka 80 miljarder kronor. Det innebär att livsmedelsexporten behöver fördubblas. För att flytta nålen behöver vi satsa på stora volymer och då måste de stora företagen gå först och sedan dra med sig de andra. Vi behöver även satsa på högförädlade produkter, eftersom de bättre bär sina kostnader – i synnerhet när vi talar långa transporter, som till Asien.
BILDEN: Kristian Knutson, försäljningschef på Lantmännen Biorefineriers; Daniel Liljeberg, statssekreterare på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, samt Per Arfvidsson, vice vd Lantmännen, på plats i Seoul.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Människor och Mötesplatser
Ökad import av EMV pressar svenska livsmedelsproducenter
Försäljningen av svensk mat minskar medan importerade EMV-produkter allt större plats i butikshyllorna.
– Sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
9 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.