9 oktober 2025
I onsdags röstade EU-parlamentet ja till ett förslag om att växtbaserade livsmedel inte får använda köttrelaterade benämningar, såsom ”biff”, ”schnitzel”, ”bacon”, ”burgare” och ”korv”. Totalt handlar det om 29 olika beteckningar.
Förslaget, som lagts fram av den franska högerledamoten Céline Imart, ingår i ett större lagpaket med syfte att stärka jordbrukets konkurrenskraft och skapa tydligare märkning för konsumenter.
För att förbudet ska bli verklighet krävs dock även att ministerrådet, där varje medlemsland är representerat, säger ja i kommande kompromissförhandlingar med parlamentet.
Ett eventuellt förbud riskerar att bromsa omställningen mot mer hållbar och växtbaserad kost. Det menar i alla fall Catarina Englund, vd på The Green Dairy Innovation – en stor B2B-leverantör av växtbaserade produkter.
– För att växtbaserat ska växa så måste vi omvända fler köttätare att bli flexitarianer. För att lyckas med det behöver man efterlikna de köttprodukter som redan finns på marknaden, inte minst vad gäller smak, form och textur. Konsumenterna behöver ha den där igenkänningen, säger hon till Livsmedel i fokus och fortsätter:
– Transformationen går för långsamt. Men jag hoppas att vi i framtiden kommer till ett läge där vi inte längre behöver imitera köttprodukter.
Det är dock inte första gången som just den här frågan är på tapeten. För ganska precis fem år sedan beslöt man att både burgare och korv som är vegetariska kan behålla sina namn medan det infördes begränsningar i hur växtbaserade mejeriprodukter fick marknadsföras.
Redan då tyckte Kött- och Charkuteriföretagens vd Magnus Därth att det är bra med ett tydliggörande kring begrepp som filé, flankstek och kotlett; att dessa faktiskt är gjorda av kött och kommer från djur. Däremot är han kritisk till att EU vill reservera även ord som ”korv” och ”burgare” enbart för köttprodukter.
– Korv och burgare är beskrivningar av en form, säger han i en intervju med Food Supply
Dela
Fler nyheter i Utblick och Värdekedjan och Växtbaserat
Kycklingbrist i många butiker: ”Starkt tryck att köpa svenskt”
Under den senaste veckan har medier rapporterat om kycklingbrist i många butiker runt om i landet. En del av förklaringen är bristen på nötkött, en annan att allt fler svenska konsumenter vill köpa just svenskt.
10 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.