14 oktober 2025
Fredagen 19 oktober är det Sjömatens dag, en internationell dag (International Seafood Day) som för första gången ska lyftas fram i Sverige. Initiativet är en viktig del av centrumbildningen Blå mats sjömatskampanj och marknadsförs tillsammans med Sjömatsfrämjandet.
– Tanken är att vi gemensamt inom branschen lyfter sjömaten i Sverige. Vi vill visa att sjömat är gott och gör gott. Ska vi lyckas öka produktionen av sjömat i Sverige med 60 procent behöver vi också öka konsumtionen, visa upp vad vi har i Sverige och hur man använder det, säger Linda Frithiof, verksamhetsledare på Sjömatsfrämjandet, till Livsmedel i fokus.
Branschorganisationen Matfiskodlarna, som representerar odlare av regnbåge och röding i hela Sverige, uppmärksammar dagen genom en digital kampanj samt fyra inspirerande recept – två med regnbåge och två med röding – som gör det gott och lätt att laga fisk.
Den som besöker Feskekôrka i Göteborg har möjlighet att smaka på tångsallad från algodlingsföretaget Kobb. Även Göteborgs Universitet, Innovatum och IVL är på plats för att bjuda på spännande smakprover och visa hur framtidens sjömat produceras, i form av utställningar från Blå mat.
Sotenäs kommun och Sotenäs symbioscenter arrangerar en tävling kring bästa sjömatsreceptet. Vinnaren, som koras på Sjömatens dag, vinner en ”Abba-låda” fylld med sjömat från Orkla.
Sotenäs måltidenhet bjuder kommunens seniorer på sjömat på Kvarnbergets äldrecentrum och Hunnebohemmet i samarbete med Marenor (som står för torsklunchen) och Leröy (som står för kvällens räkmacka).
I Lövgärdesskolan i Göteborg firas marin vecka, som en del av EU-projektet Switch som i Västra Götaland drivs av RISE. Under hela veckan har eleverna serverats olika sjömatsrätter i skolrestaurangen, såsom burgare på braxen- och torskfärs, bouillabaisse med blandad fisk, musslor och skaldjur och klassisk fish & chips.
– Vi på Sjömatsfrämjandet hade med oss en låda full med hela fiskar, skaldjur, musslor och tång för att visa eleverna. Det var väldigt uppskattat och alla ville känna och ställa frågor. Många har aldrig sett vare sig hela fiskar eller tång innan, så det var en upplevelse för många, säger Linda Frithiof.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Mötesplatser
Dagligvaruhandel Mötesplatser Värdekedjan
Pinsa från Zeta är Årets Dagligvara: ”En riktig succé”
Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca tog hem priset Årets Dagligvara 2025.
– Vi älskar att vinna och det här är en riktig succé, säger Christian Di Luca, koncern-vd, när han tar emot priset på torsdagskvällen.
10 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.