Livsmedelsföretagen varnar för matpriskrig

Den halverade matmomsen ska stimulera köpkraften men kan bli en dyr historia för livsmedelsproducenterna.
– Matmomssänkningen har satt i gång en kedjereaktion och det är producenterna som får ta smällen, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Regeringens sänkning av matmomsen 1 april, från 12 till 6 procent, är tänkt att stärka hushållens ekonomi. Men förväntningarna från politiskt håll på stora prissänkningar riskerar att skapa nya konflikter, enligt Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
– Om inte hela livsmedelskedjan håller inne med också de mest nödvändiga prisökningarna inför att matmomsen sänks så är risken stor att de politiska förväntningarna på sänkta matpriser inte infrias. Jag tror tyvärr att vi då måste räkna med en ny omgång av populistiskt färgad matprisdebatt och politiskt ”blame game”, med ytterligare svartmålning av den svenska livsmedelsbranschen som resultat. Att 2026 dessutom är ett valår kommer inte göra saken bättre, säger han.
Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev för tredje kvartalet 2025, tror en majoritet av medlemmarna (60 procent) att matmomsreformen kan leda till ökad försäljning.
Samtidigt har dagligvaruhandeln gjort klart att man inte tänker acceptera höjda leverantörspriser inför momssänkningen. Detta trots att producenternas kostnader fortsätter stiga, inte minst vad gäller förpacknings- och nedskräpningsavgifter.
Enligt Carl Eckerdal är det uppenbart att dagligvaruhandeln vill undvika att anklagas för att inte släppa igenom matmomssänkningen i sin helhet.
– Producenterna förväntas därför att på egen hand svälja alla kostnadsökningar, även om det innebär att de går med förlust. Detta kommer bli extremt utmanande för alla de producenter som för sin försäljning är beroende av de tre största dagligvaruaktörerna. För små till medelstora förädlingsföretag kan det till och med bli konkursdrivande. Matmomssänkningen har satt i gång en kedjereaktion och det är producenterna som får ta smällen.
Regeringen har tillsatt en så kallad matpriskommission, som under ledning av Konjunkturinstitutet och Konsumentverket ska följa livsmedelsprisernas utveckling och analysera om sänkningen av matmomsen får fullt genomslag på livsmedelspriserna. Men Carl Eckerdal skulle hellre se att man tillsatte en ”lönsamhetskommission”:
– Livsmedelsbranschen har i flera år granskats på nästintill mikroskopisk nivå. Det som alla granskningar visar är att branschen, och i synnerhet producentledet, har bland den lägsta lönsamheten av samtliga svenska industrigrenar. Vi deltar gärna i en matpriskommission. Men den som tittar på både matprisutvecklingen och på lönsamheten i branschen inser att det som verkligen behövs är en lönsamhetskommission med uppgift att skapa förutsättningar för en ökad produktivitet och lönsamhet i hela den svenska livsmedelskedjan, säger han.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Fazer kickstartar julen

För tredje året i rad bjöd Fazer in till julmarknad på sitt kontor i Stockholm under torsdagen, där besökarna bland annat fick dekorera pepparkakor tillsammans med bagarproffs.
– Syftet är att visa upp hela vårt breda julsortiment men också att skapa ett tillfälle att mötas på ett mer personligt och avslappnat sätt, säger kommunikationschefen Karin Senning Planstedt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.