– Vi är ”produktnördar” som jagar ständiga förbättringar, säger vd Jacob Motzfeldt till Livsmedel i fokus.
18 december 2025
För sju år sedan lanserade fyra vänner världens första plastfria tuggummi och lade då grunden till True Gum, med produktion i Köpenhamn. I dag har bolaget vuxit till True Co och är en del av svenska Humble Group.
Från tuggummi har man sedan utökat med växtbaserade pastillen True Mints produkter, och därefter smaksatta dadlar under varumärket True Dates.
– Vi ville gå bortom kategorin ”fräsch mun” och med egen produktion kan vi snabbt gå från idé till produkt. Vår ambition är att driva produktinnovation inom hälsosammare snacks och bygga starka varumärken som framgångsrikt kan lansera sådana innovationer – och i slutändan skapa en positiv impact, säger Jacob Motzfeldt, medgrundare och vd på True Co.
I Sverige och Danmark är några av de största återförsäljarna Reitan (med bland andra Pressbyrån och 7-Eleven), Coop och Salling Group. Tyskland är också en stor marknad tillsammans med USA och Kanada. Totalt finns dadlarna i 5 000 butiker i 25 länder
Jacob Motzfeldt förklarar att just dadlar är spännande då de är naturligt näringsrika, söta och fiberrika i sig själva.
– Utmaningen har varit att få fram en saftig godisliknande konsistens och välbalanserade men ändå kraftfulla smaksättningar.

Sortimentet består i dag av nio varianter: Cinnamon Roll, Sour Apple, Salty Liquorice, Sour Watermelon, Cookie Dough, Creamy Peanut Butter, Sweet Peach, Sour Cola samt det senaste tillskottet Pistachio.
Det finns ju fler smaksatta dadlar på marknaden. Vad skiljer era från konkurrenternas?
– Vi delar vissa smaknamn med andra varumärken på marknaden men har utvecklat våra egna recept, unika smaker och olika förpackningsformat. Allt produceras i vår egen fabrik där vi arbetar med recept, ingredienser och nya produktformuleringar för att tänja på gränserna för vad som kan göras med smaksatta dadlar, säger Jacob Motzfeldt.
Dadlarna har skapat stort engagemang online. Bara på Tiktok finns nu över tusen produktvideor som postats av konsumenter runt om i världen.
Hur ser framgångsreceptet ut?
– Vi är ”produktnördar” som aldrig är helt nöjda utan ständigt jagar förbättringar.
Er ambition är att producera hälsosamma mellanmål. Har ni fler grejer i pipeline?
– Vi arbetar med en del saker inom den här kategoridefinitionen men mer än så kan jag tyvärr inte avslöja än!
Dela
Fler nyheter i Förädling och Människor
Starkt entreprenörskap driver den svenska livsmedelssektorn
En färsk rapport från RS Group visar att Sverige har det högsta antalet livsmedelsföretag i hela Skandinavien. Trots detta bidrar de med betydligt mindre omsättning per företag än sina danska och norska motsvarigheter.
18 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.



