Evanoff Groups vd om Paolos-produkterna: “En matsvinnskandal”

Från sexskandal till matsvinnskandal behöver steget inte vara långt. Nu vädjar Evanoff Group AB som står bakom varumärket Paolos om hjälp med att bli av med ett produktlager som ingen vill ha.

Pasta, krossade tomater, olja, inläggningar, färdigmat och glass trängs just nu på Evanoff Groups lager i Solna. Matprodukter som det inte är något som helst fel på – bara namnet på själva förpackningarna.

– Det kommer att bli en gigantisk matsvinnsskandal. Det handlar om hundratusentals konsumentförpackningar som ingen längre vill ha, säger vd Dani Evanoff.

Han har varit i kontakt med samtliga kedjor men ingen är intresserad av att hjälpa till att omsätta lagret.

– Nu har vi ingen kanal ut till konsument. Det finns ju bara fyra kunder i det här landet och alla har stängt sina kranar.

Samtidigt har han full respekt för att både kedjor och enskilda butiker vill visa att de tar ställning.

– Det är helt fruktansvärt det som hänt och vi tar givetvis starkt avstånd från brottet. Men någonstans måste man ändå sansa sig. Det här är en tragedi som nu drabbar ett livskraftigt bolag, medarbetare och samarbetspartners som inte har något som helst med allt detta att göra, säger Dani Evanoff.

Under den gångna helgen arbetades en krisplan fram och företaget har nu brutit alla band med Paolo Roberto. Frontfiguren har köpts ut från varumärket för 126 kronor – en krona per aktie han ägde.

– Samarbetet med honom har funkat bra, fram tills nu. Det känns fel att snacka ned honom vad gäller den biten. Men han har aldrig haft någon betydande roll inom företaget. Det är vi som är livsmedelsentreprenörerna, det är vi som produktutvecklat och har hand om alla samarbeten med Italien.

Varför rebrandar ni inte produkterna?

– Vi vill absolut göra det, och det är med den utgångspunkten vi har träffat och kommunicerat med kedjorna. Men vi behöver ha en övergångsperiod för att kunna omsätta lagret och hålla hela det här maskineriet igång, säger Dani Evanoff.

– Vi ser gärna ett samarbete med en kedja som vill motverka matsvinn och där vi samtidigt kan skänka en del av pengarna till välgörenhet.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.