25 augusti 2020
Axfood snabbgross vänder sig normalt sett till restauranger.
Under coronapandemin har allmänheten emellertid fått handla i flera av dem.
Nu ska en permanent lösning testas – som kräver medlemskap.
Axfood blir därmed en av de första aktörerna i Sverige att lansera en medlemsbaserad matbutik.
– Det känns verkligen spännande att lansera ett nytt butikskoncept som vänder sig till konsumenter. Vi har identifierat ett konsumentbehov av att kunna handla livsmedel, råvaror och hushållsartiklar av hög kvalitet, i större förpackningar och till bra priser, säger vd Eva Pettersson.
En första butik öppnar i slutet av året på handelsplatsen Enebyängen i norra Stockholm. Även företagskunder ska kunna handla i den.
Snabbgross Club är anpassat för dem som gillar matlagningen men också för familjer som vill storhandla.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel
Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat
Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.
16 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.