Sveriges Bryggerier vill se evidens för beslutet bakom alkoholförbudet

Det har stått mycket i media om hur det nya förslaget på alkoholförbud på barer och restauranger efter klockan 22:00 drabbar en redan hårt ansatt bransch. Nu framför Sveriges Bryggerier synpunkter på förslaget.

Under coronapandemin har besöksnäringen drabbats hårt. Många har sagt upp personal och tömt sina sista reserver för att överleva krisen. Andra har tvingats ge upp och slagit igen. Restriktionerna ger inte bara konsekvenser för pubar, krogar och restauranger, utan även leverantörerna drabbas.

De senaste månaderna har branschen sett en ljusning då gästerna har börjat hitta tillbaka. Därför blev det ett hårt slag när Regeringen kom med förslag om förbud för försäljning av alkohol efter klockan 22:00. Sveriges Bryggerier kommer med synpunkter på det nya förslaget:

  • Finns det evidens för att smittspridningen sker på just krogar och restauranger efter 22:00? Sveriges Bryggerier vill gärna att underlaget i så fall presenteras. De saknar även konsekvensanalys gällande förändrade beteenden. Var tar de vägen som under kontrollerade former med restriktioner kunde umgås på en restaurang efter 22?
  • Bryggerinäringen saknar redovisning av konsekvenserna för sin egen näring, det vill säga leverantörerna av de drycker som inte får serveras. Under coronapandemin har de tappat runt 30 procent av sin normala ölförsäljning mot besöksnäringen och närmare 50 procent av cider och blanddrycker.
  • Förslaget föreslår utrymning av lokalen 30 minuter efter sista servering. Detta är enligt Sveriges Bryggerier ologiskt och de föreslår i stället att krogarna kan få fortsätta att ha öppet, utan att servera alkohol.
  • Slutligen anser de att förbudet måste omprövas löpande och lyftas så snart det anses möjligt.

Dela

Fler nyheter i Corona och Restaurang och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.