Labbköttsföretaget Mirai tar in nytt kapital

Det schweiziska foodtech företaget Mirai tar nu in ytterligare 4.5 miljoner dollar för fortsatt utveckling av labbodlat kött. Medel som de ska använda i den fortsatta utvecklingen för att producera sitt klimatvänliga kött.
– Inom två år kommer vi att kunna lansera kött på en testmarknad, säger Christoph Mayr, vd och grundare av Mirai, till Livsmedel i fokus.

För en tid sedan skrev Livsmedel i fokus om det schweiziska foodtechföretaget Mirai som utvecklar labbodlat kött. Nu tar de in ytterligare 4.5 miljoner dollar för sin fortsatta utveckling

Det senaste kapitaltillskottet kommer företaget att gå till att påskynda produktutvecklingen genom att utöka teamet, förbättra sin in-house laboratoriefunktion samt bygga en pilotproduktionsanläggning. Verksamheten kommer att flytta in i sitt nya laboratorium och kontor i sommar.

– Med dessa investeringar har vi en utmärkt position för att stärka teamet och påskynda forskningen. Den är avgörande för vårt uppdrag att tillhandahålla utsökt kulturkött av hög kvalitet till ett rimligt pris. Våra nya partners delar inte bara vårt uppdrag utan har också stor strategisk och operativ kapacitet, säger Christoph Mayr, grundare och vd för Mirai.

Christoph Mayr berättar för Livsmedel i fokus att en av de stora utmaningarna med utvecklingen är att få ned kostnaderna för det labbodlade köttet så att det blir tillgängligt för alla.

– Kultiverat kött kommer att vara en viktig bidragsgivare till ett hållbart globalt livsmedelssystem. Vid gränssnittet mellan livsmedelsvetenskap och vävnadsteknik är Mirai ett av de ledande företagen i nästa generations bolag, och vi är mycket glada över att få vara med på deras resa , säger Stefan Catsicas, Managing Partner på Skyviews Life Science och en av de nya investerarna.

Dela

Fler nyheter i Forskning och Förädling och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.