Änglamark är vinnaren i hållbarhetsranking 2024

Coops varumärke Änglamark uppfattas som det mest hållbara varumärket, när svenska konsumenter fått säga sitt. Bland 432 konkurrerande varumärken har Änglamark klättrat till den prestigefyllda förstaplatsen i Europas ledande varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, SBI.

Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara varumärket på den svenska marknaden bland 432 varumärken. Änglamark tar också förstaplatsen bland varumärken i kategorin mat.
– Årets förstaplats i Sustainable Brand Index är en hyllning till den gemensamma insatsen för hållbarhet som präglar varje del av Coop. Det är en kollektiv ansträngning, där varje individ inom organisationen spelar en avgörande roll, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, i en kommentar.
Änglamark är ett av Coops egna varumärken och ett av Sveriges största enskilda varumärken inom kategorin hållbarhet. Änglamark skapades 1991 och står för närmare hälften av Coops totala ekologiska försäljning och innefattar cirka 650 produkter. Produkterna är alltid märkta med en tredjeparts miljöcertifiering, exempelvis Krav, EU-ekologiskt och Svanen.
– Änglamarks resa över trettio år symboliserar vår ständiga strävan att vara relevanta och uppskattade, och detta pris är ett bevis på att vi fortfarande lyckas. Genom Änglamark har vi på Coop velat erbjuda våra medlemmar ett mer hållbart sortiment, och det är fortfarande vår drivkraft idag. Vi är stolta över att svenska konsumenter uppmärksammar det starka utbudet av hållbarhetscertifierade livsmedel som vi erbjuder, säger Mattis Bergquist.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

BILDEN:  Mattis Bergquist mottar priset för Änglamark i Sustainable Brand Index 2024 av Erik Hedén från SBi.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.