Årets sill ökar sjösäkerheten med hjälp av grönt te

För femte året och lagom till påsk lanserar Klädesholmen Seafood en nyhet till sillhyllan i samarbete med Sjöräddningssällskapet. I år är resultatet en sillinläggning med smak av grönt te och citrus.

Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sillproducenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets arbete; en krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss.

Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal medan juryn består av mycket engagerade sjöräddare – i år från Östkusten och Munsö/Ekerö Sjöräddningsstation. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.

Årets vinnare heter Grönt te & Citrus, och som enligt beskrivningen ”får sin friska smak från bland annat citronverbena, citrongräs och grönt te”.

Tidigare års smaker har varit Äpple & Mynta, Krabba och Majs, Gin och Fläder, samt Kokos och Chili.

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Värdekedjan

Hon leder Polarbröds nya “CHARM-offensiv”

Nu går startskottet för CHARM-fabriken, ett treårigt projekt som ska stärka matsektorn i norr. Maja Berggren leder verksamheten, en hemvändande norrbottning som brinner för hållbarhet och innovation.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.