Axfood satsar på fler hybrider i hyllan

Axfoods hybridfärs, gjord på lika delar nötfärs och grönsaker, får nu en uppföljare i form av en hamburgare – med halverat klimatavtrycket jämfört med en vanlig hamburgare. Lanseringen görs i samarbete med Generation Pep, som arbetar för bättre hälsa för unga.

Sedan Axfood, under varumärket Garant, lanserade sin hybridfärs för ett år sedan har man sålt över 1 ton per dag.
– Varje ton Nöt & Grönt-färs vi säljer innebär ett reellt minskat klimatavtryck och totalt är minskningen hittills i nivå med hälften av utsläppen från våra egenägda godstransporter under förra året. Det är glädjande att kunderna verkligen uppskattat produkten, som nu också får en ny smart och hälsosam lösning för hamburgarälskaren som vill minska klimatavtrycket, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, i en kommentar.
Den nya Nöt & Grönt-hamburgaren är en färdigkryddad burgare som är klar att lägga på grillen eller i stekpannan – och som funkar lika bra som hamburgare och som pannbiff, eller att omforma till grillspett, lägga i pitabröd eller variera på andra sätt.
50/50-hamburgaren är i smaken lik en hamburgare av nötkött, men är något saftigare och mjukare i texturen då den innehåller hälften grönsaker. Den exakta blandningen är 48 procent nötkött, 24 procent morötter, 24 procent blomkål, och en krydd- och konsistensförstärkande blandning (4 procent) av potatisstärkelse, salt, potatisflingor, lök och peppar.
– Den här typen av hybrid- eller 50/50-produkter är något vi tror mycket på och fortsätter jobba med framåt. Många vill äta mer hälsosamt och hållbart, men ändå kunna välja rätter och smaker som de är vana vid. Att med den här typen av produkter få många konsumenter att ta små steg mot mer hälsosam och mindre klimatpåverkande mat skapar betydligt större effekt än att ett fåtal tar några stora steg, säger Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling på Axfoods inköps-, sortiments- och logistikbolag Dagab.

Hamburgaren placeras, liksom färsen, tillsammans med vanlig nötfärs och hamburgare i butikerna.
Den nya burgaren är den andra produkten som Axfood lanserar i samarbete med Generation Pep, som arbetar för bättre hälsa för unga.
– Utöver rörelse är mer näringsrik och hälsosam mat nyckeln till bättre hälsa för unga. Vi har fått många positiva reaktioner från föräldrar och dietister över att Nöt & Grönt-färsen gjort det enkelt att i några av våra vanligaste måltider – som köttfärssås, lasagne och tacos – få i sig lika mycket grönsaker som kött, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.