Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Blekinge Skorpan AB i Sölvesborg är Nordens ledande producent av skorpor med produktion av såväl egna varumärken som märkesvaror åt större grossister. Sedan 2022 har företaget ökat sin export med 115 procent och kan nu stoltsera med en exportandel på 30 procent. För detta belönas man nu med priset Årets Livsmedelsexportör.
Priset delades ut i samband med Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen den 25 april, och på plats på Moderna muséet i Stockholm för att ta emot priset var företagets vd Christian Nilsson.
– Det känns overkligt men på ett bra sätt! Priset är ett bra bevis på att vi har lyckats och har haft flyt i maskineriet, säger han och fortsätter:
– Vi ser exporten som en förutsättning för att kunna öka vår produktion och i förlängningen även svensk primärproduktion.
Vilket är ditt bästa tips till andra företag som vill lyfta sin export?
– Att ha en engagerad ledning och få med sig personalen hela vägen.
Blekinge Skorpan startade sin storskaliga produktion av skorpor 1967, mest kända under namnet Svängstaskorpan som fortfarande lever kvar som ett av deras varumärken. I sortimentet ingår veteskorpor, fullkornsskorpor, ekologiska veteskorpor, ekologiska fullkornsskorpor och kardemummaskorpor.
Årets Livsmedelsexportör är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet; priset delades i år ut för det 25:e året i rad.
– Syftet med priset är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export. För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamheten, tillväxten och potentialen. Flera tidigare vinnare av priset är stora företag, men Blekinge Skorpan visar hur även mindre producenter kan lyckas med exporten. Det är extra roligt att ge priset till en lokalt förankrad producent som bidrar till att bevara, sprida och förfina traditionellt svenska smaker, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

Här är vinnarmotiveringen:
”Årets Livsmedelsexportör 2024 är sedan länge en av Nordens främsta tillverkare i sin kategori. Idag fokuserar företaget inte bara på att bevara ett lika klassiskt som oumbärligt tillbehör i den svenska fikatraditionen, utan också på att sprida det världen över. Genom en imponerande satsning har årets vinnare ökat sin export med 115 procent sedan 2022 och kan därmed stoltsera med en rekorderlig exportandel på 30 procent.”

BILDEN: Från vänster: Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen; Christian Nilsson, vd för Blekinge Skorpan AB; samt Peter Kullgren, landsbygdsminister (KD).

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser

Svenskt godis gör succé – nu ökar investeringarna

Efterfrågan på svenskt godis utomlands ökar. Nu investerar Orkla Confectionery & Snacks 20 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Bubs godisfabrik i Jönköping.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.