Coop och Kung Markatta i topp bland Sveriges grönaste varumärken

När konsumenterna får välja är Sveriges grönaste varumärken Kung Markatta bland matproducerande bolag och Coop i dagligvarukategorin. Det visar en rakning från strategikonsultbolaget Differ. I årets undersökning rankades totalt 145 varumärken från 12 olika branscher.

Sedan 2008 delas Sveriges grönaste varumärke ut. Svenska konsumenters bedömningar ligger bakom utmärkelsen, som utses av strategikonsultbolaget Differ. Årets undersökning visar även att hållbarhet blir allt viktigare för oss när vi handlar. Bland respondenterna gör hela 81 procent alltid, ofta eller ibland gröna val.

– Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet kopplat till ledande varumärken vill vi premiera dem som i både ord och handling agerar ansvarsfullt, säger Alexander Hellborg, ansvarig för undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke hos Differ i anslutning till rapporten.

I kategorin dagligvaruhandel tog Coop hem positionen som det grönaste varumärket. Inte långt efter kom Ica och på tredjeplats Willys. Branschen som helhet får sitt högsta genomsnitt någonsin i undersökningens historia och flera varumärken förbättrar sin position i den totala rankingen.

–  För att konsumenterna ska uppfatta ett varumärke som grönt så måste det också vara det. På Coop har vi under 2020 bland annat öppnat många nya butiker med stort utbud av ekologiska och hållbarhetsmärkta varor och med stort sortiment av vegetariska rätter som är lätta att köpa med till hemmalunchen. Vi har fortsatt arbetet med att minska matsvinnet genom att tipsa om recept på rester och sälja mat till rabatterat pris som närmar sig bäst före-datum. Vi har nyligen satt nya tuffa klimatmål för Coops verksamhet som driver oss framåt för att minska vår påverkan på klimatet, säger Mattis Bergqvist, hållbarhetschef på COOP.

En ny bransch i 2020-års undersökning var matproducerande bolag. Här tog Kung Markatta hem första platsen, tätt följd av Oatly och Axa.

– Vi är så glada för förtroendet. Vi arbetar med växtbaserade, ekologiska produkter och i kombination med att vi undviker onödiga tillsatser gör det oss unika, säger Linda Wass, varumärkesansvarig för Kung Markatta.

– Det är tydligt att hållbarhet ökar i relevans och vägleder svenska folket vid köpbeslut. Konsumenter har idag stor kunskap om hållbarhet och agerar därefter genom att välja bort företag som inte upplevs gröna, säger Fredrik Berggren på Differ.

Utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke baseras på en årlig undersökning av Differ där drygt 1 000 personer i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tolv utvalda branscher.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet

Debatt: En satsning på hållbarhet minskar också vår sårbarhet.

Varje bonde är viktig för att vi ska kunna öka vår livsmedelsproduktion på ett hållbart sätt. Men för att lantbrukare ska kunna investera i hållbara metoder och ny teknik, är både ekonomiska marknadsincitament och statliga miljöersättningar helt avgörande. Det skriver Elina Matsdotter, hållbarhetschef för Scan Sverige, i en debattartikel i Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.