Corona: ”Bra lägen blev dåliga och tvärt om.”

– Alla är förlorare, under en pandemi, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel. Även om dagligvaruhandeln haft tillväxt där funnits stora utmaningar. Click and collect blev den handel som relativt sett växte mest.

– Ingången är att alla är förlorare. Det finns inget positivt med en pandemi och det har varit extremt ansträngande för alla – inte minst för dem som jobbar i butik, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

När myndigheterna går ut med en uppmaning att man ska jobba hemifrån menar hon att vi inte får glömma bort att det finns många arbetsplatser där detta inte är ett alternativ. Butikspersonal har hela tiden varit på plats och dessutom varit tvungna att instruera kunder att följa restriktionerna med att hålla avstånd och hålla nere antalet inne i butiken, vilket har varit jobbigt för alla.

– Ur försäljningsperspektivet har dagligvaruhandeln varit vinnare på restaurangernas bekostnad – men det gäller inte alla butiker. De mest uppenbara är gränshandeln där försäljningen i perioder i princip har varit nere på noll.

Det har även varit stora förskjutningar. Butiker i city- och tunnelbanelägen har tappat enorma volymer medan de som ligger där folk bor har vunnit.

– Bra lägen har blivit dåliga och tvärt om.

Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel

E-handeln har exploderat, och nya kundgrupper har hittat dit. Men kapacitetsmässigt menar Karin Brynell att det var svårt ställa om så snabbt.

­­– Något som framför allt växte under pandemin var click and collect – att hämta i butik. Den tjänsten har blivit större än hemleveranserna, och så var det inte var från början, säger Karin Brynell.

Med den gick det snabbare att bygga upp och möta kundernas önskan, det vill säga att de ville undvika att gå in i butiken. Dessutom betalar de bara för en plockkostnad och slipper betala frakt.

Det är dock svårt att få lönsamhet i det nya sättet att handla.

– E-handeln totalt sett har gjort folk bortskämda med att servicen ska vara gratis, det vill säga fri frakt och fria returer, som det är i klädhandeln. Men att plocka matkassar med många produkter i olika kategorier, hantering av färskvaror, ha kyltransporter och köra hem det till folk måste få kosta. Dagligvaror är en lågmarginalsbransch där allt bygger på volymer.

Karin Brynell har själv testat click and collect, och såg då tydligt komplexiteten i logistiken kring hanteringen av tjänsten.

– När jag slog in min kod öppnades sju boxar. Det var kylvaror, frysvaror, kolonial och så vidare. Respektive varor ska ligga i rätt temperatur. Så man måste förstå att det måste få kosta.

Dagligvaruhandelns aktörer har varit duktiga på att koordinera sig runt frågor som rör corona, enligt Karin Brynell.

– Vi samlade tidigt ihop de stora aktörerna‚ det vill säga konkurrenterna Ica, Axfood, Bergendahls och Lidl Vi fattade ett beslut att det här inte skulle bli något som användes i konkurrerande syfte såsom ”kom till oss och få munskydd” eller något annat. Vi gjorde tillsammans upp en branschneutral plattform med riktlinjer och hade kontakt med myndigheterna. Både för kundernas och för personalens skull.

Hon poängterar också att rubrikerna om att maten tog slut i butikerna var starkt överdrivna.

– Det var inte brist någonstans. Det var en tillfällig överefterfrågan på vissa produkter så de hann inte att fylla på. Det bevisar verkligen hur viktigt det är att hålla alla transportvägar öppna

Hur är efterspelet – vad kommer aldrig att bli sig likt igen?

– Innan corona hade e-handeln en marknadsandel på 25 procent i snitt. Nu är den uppe på 5–6 procent, och den kommer hålla sig på en högre nivå än innan.

Senaste Dagligvaruindex (augusti månad) visade på en svagt positiv försäljningsutveckling i butik under augusti, precis som under juni och juli.

– Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna, säger Karin Brynell i samband med att rapporten släpptes i mitten på september.

– Under pandemin har färdigmat ökat eftersom folk har ätit mer luncher hemma och tyckt att det har varit praktiskt. Det har skett en branschglidning, det är inte längre helt tydligt vad som är restaurang eller dagligvaror och det tror jag kommer att bestå.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.