6 oktober 2021
Mer än varannan svensk äter vegetarisk kost en eller flera gånger i veckan, enligt Vegobarometern 2020. Nu lanseras ett för den svenska marknaden nytt varumärke för färdigmåltider – Grönt. Det är koncernen Tasteful Foods som står bakom.
– I grund och botten handlar det om att göra något som smakar gott. Jag tror att många fortfarande tänker på linsbullar och rödbetsbiffar när de pratar köttfria måltider. Så vår utgångspunkt var att göra växtbaserade, välsmakande versioner av välkända favoriträtter som lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. Vår data visar att det är de mest populära rätterna i Norden just nu, säger Anders P Christensen, grundare av Tasteful Foods.
Under våren lanserades Grönt i Danmark och Norge, nu är det dags för Sverige och Finland. Rätterna är skapade av ett team av gourmetkockar som tillsammans med Tasteful Foods har ägnat ett år åt att utveckla rätterna.
Dela
Fler nyheter i Måltider och Trend och Växtbaserat
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.