De ska göra svensk mat “big in Japan”

Lantmännen är bara ett av flera livsmedelsföretag som just nu är på plats på Foodex i Tokyo för att skapa nya exportmöjligheter, tillsammans med Business Sweden och landsbygdsminister Peter Kullgren.
– Sverige har stora möjligheter att öka livsmedelsexporten, och Lantmännen vill vara med i det arbetet, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.

Just nu pågår Foodex i Tokyo – Asiens största matmässa – där Business Sweden medverkar tillsammans med branschorganisationer som LRF och Livsmedelsföretagen, liksom ett antal svenska livsmedelsföretag.
Ett av dem är Lantmännen, som enligt ett pressmeddelande har haft konkreta diskussioner kring livsmedelsexport.
– Det är glädjande att Business Sweden tillsammans med landsbygdsministern tar initiativ till konkreta samtal i denna mycket viktiga fråga. Sverige har stora möjligheter att öka livsmedelsexporten, och Lantmännen vill vara med i det arbetet. En ökad livsmedelsexport skapar ett mer livskraftigt lantbruk och i förlängningen större intäkter till statskassan. Dessutom är tillväxt och en ökad export nödvändig för en robust livsmedelsberedskap över tid, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.
Lantmännen tar flera initiativ för att öka livsmedelsexporten. Ett exempel är Nordic Oats – en satsning som man driver tillsammans med andra svenska och finska havreaktörer, lantbruksorganisationerna LRF i Sverige och MTK i Finland samt i samarbete med Business Sweden och Business Finland. Målet är att öka exporten av nordiska havreprodukter, bland annat till Japan och övriga asiatiska marknader.
– Nordic Oats har flera fördelar för såväl Sverige som exportnation som för konsumenterna. Nordisk havre är hälsosamt och näringsrikt, dessutom har den en låg klimatpåverkan. Det är några anledningar till att havre och övriga växtbaserade proteiner ständigt ökar i popularitet internationellt – däribland Asien, säger Lars-Gunnar Edh, chef för Lantmännen division Energi.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Mötesplatser

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.