EMV rusar i pris – mer än leverantörernas varumärken

Kedjornas egna varumärken ökar just nu snabbare i pris än leverantörernas varumärken. Det visar färska siffror från prisjämförelsetjänsten Matpriskollen. Inom vissa varugrupper sticker höjningarna ut extra mycket.

När matpriserna ökar växer även intresset bland konsumenterna för att göra klipp i matbutiken. Enligt analysföretaget Nielsen IQ finns det just nu en viss förskjutning mot kedjornas egna varumärken bland konsumenter.

Samtidigt visar siffror från Matpriskollen att priserna på EMV ökar mer i snitt än priserna på leverantörsmärken, vilket Dagligvarunytt skriver om i sitt senaste nummer.

Priserna i dagligvaruhandeln har ökat med 10,3 procent i snitt sedan årsskiftet medan motsvarande siffra för EMV är 12,1 procent. Dagligvaruaktörernas höjningar av EMV-priserna ligger alltså nästan 2 procentenheter högre än den generella prisökningstakten.

– Vi kan se att man försiktigt började höja priserna på EMV redan innan de bredare prishöjningarna tog fart i slutet på förra året, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, till Dagligvarunytt.

Detta är en indikator på att det inte bara är leverantörerna som höjer priserna för att säkra sina marginaler.
– Kedjorna har också tvingats höja väldigt mycket – eller till och med mera i vissa fall.

Det är framför allt inom mejerikategorin och på ostvaror som EMV-priserna har tagit fart.

Samtidigt menar Ulf Mazur att intresset för EMV är en aning övertolkat:
– Det är lätt att tro att alla bara rusar över till lågpris för att det är billigare men jag tror nog att många håller fast vid produkter som man vet hur de smakar, snarare än att köpa Xtra eller Ica Basic bara för att de ligger lägre i pris, säger han till Dagligvarunytt.

Naturgodis är nu den varugrupp som höjts mest i pris det senaste året, både bland leverantörsmärken och egna märkesvaror – hela 30,5 procent dyrare på tolv månader.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling

Så påverkar inflationen julbordet: ”Ett hårt slag för branschen”

Höjda räntor, stigande matpriser och kostnadsinflation sätter djupa spår i svenskarnas julfirande, enligt Livsmedelsföretagens årliga julundersökning. Två av fem svenskar säger nämligen att det viktigaste när de planerar julbordet är att maten inte är för dyr.