Fazer tar hjälp av konsumenterna i produktutvecklingen: ”Superpositiva”

Hur smakar framtiden? Enligt Heli Anttila, som ansvarar för konceptet Taste the Future på Fazer Konfektyr, är det konsumenterna som bäst kan svara på den frågan.

Fazers koncept ”Taste the Future” har funnits sedan 2023 och handlar om helt nya typer av produkter med ambitionen att driva utvecklingen av livsmedelsindustrin i en mer hållbar riktning.
– Det handlar om innovation och unikitet, där vi tar hjälp av konsumenterna för att utveckla konceptet vidare, säger Heli Anttila, VP för New Product Development på Fazer Konfektyr.
Hittills har en handfull olika ”piloter” testlanserats, däribland kakaofria konfektyrkakor i olika smaker, där mältat råg ger smak av choklad. Man har även testat funktionella havredrycker med Solein (ett protein gjort av luft) på den amerikanska marknaden samt i Singapore.
Varje ny produkt som testlanseras inom konceptet Taste the Future har en QR-kod på förpackningen för att där kunna fånga upp respons från konsumenter. Genom att skanna den kan konsumenter enkelt lämna synpunkter på sådant som smak, konsistens och förpackning.
– Vi har hittills fått in tusentals svar, lite olika beroende på vilken produkt. Konsumenterna är verkligen superpositiva över att få vara med och testa, säger Heli Anttila.
Efter varje pilot utvärderar man resultatet och går vidare för att förfina.
– Den första kakofria konfektyrkakan som lanserades upplevde många som ”kornig” av rågen. Det gjorde att vi ändrade i receptet för att göra den mer smooth.
Nästa variant, som hade smak av karamell, fick omdömet att vara för söt.
– Därför gick vi vidare med en syrligare smak för att få en bättre balans.
Resultatet av detta är den senaste produkten: Raspberry Dream – krispiga rån med lager av hallon- och vaniljfyllning, täckta med ett överdrag av mältad råg i stället för kakao.

Under sommaren har produkten sålts på Pressbyrån här i Sverige.
Hur har responsen varit?
– Konsumenterna älskar den! Samtidigt är inget är så bra att det inte kan bli ännu bättre. Det är väldigt inspirerade att få feedback på det här viset, att ha konsumenterna med sig hela vägen. Dessutom är det ett bra sätt att få fler att få upp ögonen för innovativa, klimatsmarta och mer hållbara produkter, säger Heli Anttila.
Och för första gången (vad gäller kakaofria produkter) har man vågat skala upp produktionen och låtit den flytta in i Fazers chokladfabrik i finska Vanda i stället för att göras för hand.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Framtidens fisk på dagens tallrik: ”Början på en större omställning”

Nu lanseras en unik svenskodlad regnbågslax i butik, som fött upp på ett cirkulärt foder baserat på mykoprotein, insekter och musslor. Bakom satsningen står Axfoundation, Sveriges lantbruksuniversitet och ytterligare 25 aktörer från hela livsmedelskedjan.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.