Försäljningen av choklad och maskinrengöring ökade under 2020

Dagligvaruföretagens undersökning av hushållens dagligvaruköp visade att de svenska hushållen handlade i snitt 144 gånger under 2020, vilket motsvarar ungefär 2,7 inköpstillfällen per vecka.

Dagligvaruföretagens (DLF) årliga undersökning av hushållens dagligvaruköp tas fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK. 2020-års undersökning innehåller fakta med utgångspunkt i de svenska hushållens inköpsvanor av 175 produktkategorier i 18 huvudkanaler och butikskedjor.

I snitt köpte varje hushåll dagligvaror för 280 kronor per inköpstillfälle, vilket är en rejäl ökning från 2019, då snittinköpet låg på 252 kronor. Ökningen är en följd av coronapandemin då vi har tillbringat mer tid i hemmet. Det har lett till att vi äter fler måltider hemma och haft mer tid över för bakning. Många unnade sig även en chokladbit – försäljningen av chokladrullar ökade 54,9 procent jämfört med 2019. Att många åt hemma märktes även på att diskmaskinen kördes  oftare – maskinrengöring ökade med 45 procent. Dessutom ökade sötningsmedel med 31 procent jämfört med året innan.

Att vi stannade hemma märktes också på försäljningen av solprodukter som minskade med 11 procent. Frysta fiskgratänger var den produkt som minskade mest i popularitet, 13 procent från föregående år. Det kan vara resultatet av att många under det här året har ägnat mer tid åt att laga mat, som visats i många andra undersökningar från pandemiåret 2020.

De mest populära produktkategorierna var matfett, mjölk, matbröd, frukt och grönt samt gräddprodukter, som handlades av nästan alla.

Under året har Coop Supermarket gått om ICA Maxi som den butik som fick flest besök. Coop Supermarket definieras av GfK som Coop-butikerna, Netto och Lilla Coop. 70 procent av alla svenska hushåll handlade någon gång under 2020 i dessa butiker. Motsvarande siffra för ICA Maxi är 64 procent, medan den är något högre, 65 procent, för Willys.

­– Internethandeln ligger inbakad i de här siffrorna. I den här rapporten har vi valt att inte skilja ut den, säger Fredrik Ydell från GfK till Livsmedel i fokus.

DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. DLFs uppdrag är att, direkt eller indirekt genom DLF Service AB, erbjuda medlemmarna affärsrelevant kunskap, inspirerande och utvecklande mötesplatser samt företräda dagligvaruindustrin i branschgemensamma frågor.

Fler nyheter i Arkiv och Dagligvaruhandel

Coop sätter nya, tuffare klimatmål

Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen och sätter nya och tuffare klimatmål för den egna verksamhet. Samtidigt ökar de trycket på att även leverantörerna ska ha satt upp klimatmål.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem