Livsmedelsprofilen styr mot nya mål: “Krutet ska ligga på aktivitet”

Hallå där, Christian Nyrén! Som efter tio år som vd på Stiftelsen Lantbruksforskning snart går vidare som konsult inom de områden han brinner mest för: förändringsledning och lönsam hållbarhet inom hela livsmedelskedjan.

Tio år på Stiftelsen Lantbruksforskning – vad har hänt under den tiden?
– Anledningen till att jag anställdes var att man såg ett stort behov av att göra forskningsfinasiering mer näringsnära och att säkra kvaliteten. Jag, som närmast kom från certifieringsbolaget Kiwa Sverige och hade lång och bred erfarenhet från hela livsmedelskedjan, skulle bli garanten för detta. Tidigare hade man jobbat med forskning inom 14 olika områden och för varje djurslag. Nu delade vi stället upp det på fyra områden: Miljö/klimat, Livsmedel, Företagande och Energi. Det var ett stort och oerhört viktigt kliv som gjort att vi nu jobbar betydligt mer integrerat tillsammans med alla aktörer i hela näringen, i enlighet med såväl konkurrenskraftsutredningen som livsmedelsstrategin.

Vad är du mest stolt över?
– Om jag ska nämna något specifikt så är det att Norden har blivit helt fritt från viruset BVD, som smittar kor, tack vare att vi initierade den forskningen. Det har skapat ökad djurvälfärd och gjort att intäkterna för näringen ökat med 100 miljoner kronor per år. Jag vill även gärna nämna ett antal initiala forskningssatsningar på havre-genomet som lett fram till något av ett paradigmskifte i branschen.

Vad ska du göra nu?
– Jag ska ge mig ut på konsultmarknaden, vilket ska bli jäkligt spännande och kul. Med min långa erfarenhet från hela livsmedelskedjan tänker jag mig främst interima uppdrag som vd eller i annan ledande position på medelstora livsmedelsföretag. Jag har jobbat mycket med utredningar, utvärderingar och förändringsledning och vet vikten av att ta fram enkla nyckeltal och sedan lägga krutet på åtgärder och aktivitet – där är min affärsmodell, säger Christian Nyrén.

Sedan fem år tillbaka är han med i styrelsen för nätverket Livsmedel i fokus. Och tycker att ”det borde vara en lång kö för att få vara med i det här nätverket, som innehåller ett tvärsnitt av branschens samlade kompetens”.

I nästa vecka är det dags för årets upplaga av Livsmedelsdagarna. Vad ser du mest fram emot?
– För mig är det en av årets höjdpunkter. En unik möjlighet att träffa kollegor, experter och beslutsfattare på en och samma gång, att bygga kunskap och att nätverka. Vårt mål med alla evenemang som vi arrangerar är att deltagarna alltid ska få med sig något nytt hem. Det är ett otroligt enkelt nyckeltal som verkligen är spot on.

Dela

Fler nyheter i Forskning och Människor och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.