Förvärv ska ge mer till den svenska snacksmarknaden

Paulig, med varumärken som Santa Maria och Risenta, köper upp det spanska snacksbolaget Liven. Förvärvet ska öka tillväxten i Tex Mex-och de växande snackskategorierna på svensk, nordisk och europeisk marknad. Livens portfölj av Tex Mex-och snacksprodukter är en av de bredaste i Europa.
Livens specialitet är snacks som görs av majs, grönsaker, spannmål och baljväxter samt glutenfria och ekologiska produkter.
Marknaden för Tex Mex växer, trots att det gått 30 år sedan Santa Maria var med och introducerade det svenska sättet att äta tacos. Bara i Sverige omsätter kategorin cirka 2 miljarder kronor. Som trenden ser ut i dag går det allt mer mot växtbaserade varianter av tacos. Med Liven blir dessa alternativ ännu fler från Santa Maria.
Rolf Ladau är vd och koncernchef på Paulig och säger så här: ”Livens agila innovations- och produktionskapacitet stärker Pauligs position som det ledande Tex Mex-företaget i Europa och kompletterar också vårt utbud med nya typer av snacks”.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.