Gemensamma krafter ska lyfta fullkorn: “Stort intresse”

Enligt forskningen finns det en sak som är viktigare än allt annat när det gäller mat och folkhälsa, och det är fullkorn. Just nu pågår ett intensivt branschsamarbete med att bilda Fullkornsfrämjandet för att öka konsumtionen av fullkornsprodukter.

Fullkorn är det vi äter mest för lite av och som samtidigt ger mest hälsa.
Det säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet, som tillsammans med Elisabet Rytter på Livsmedelsföretagen och en lång rad andra intressenter initierat Fullkornsfrämjandet.
Det handlar om ett samarbete där hela kedjan runt fullkorn är tänkt att ingå, från kvarn och producent till handel och storhushåll/restauranger, tillsammans med forskare, myndigheter och intresseorganisationer.
– Vi vill ha så bred uppslutning som möjligt och för just nu dialog med en rad olika aktörer. Och intresset är stort, flera har redan signerat sin avsikt att delta, säger Maria Sitell.
Målet är att öka konsumtionen av fullkornsprodukter och där finns en del att göra. I dag ligger Sverige på sista plats i hela Norden när det gäller att äta fullkorn.
Inspirationen kommer från liknande satsningar i både Danmark, Australien och USA. I Danmark har Fuldkornspartnerskabet inneburit att danskarna äter betydligt mer fullkorn – och att flera av företagen som ingår i partnerskapet ökat sin försäljning av fullkornsprodukter med 300 procent på tio år.
– Det är väldigt roligt att jobba med något som vi vill att människor ska äta mer av, som positiv kontrast till allt vi ska försöka minska på, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen.

Här är de som ligger bakom Fullkornsfrämjandet: Brödinstitutet, Chalmers tekniska högskola, Hjärt-Lungfonden, Göteborgs Stad, Lantmännen, Leksands Knäckebröd, Livsmedelsföretagen, Nestlé, Paulig, Pågen samt Sveriges bagare & konditorer.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.