Glenntex vinner Impact Maker Award 2025: ”Helt fantastiskt”

Det blev det innovativa teknikbolaget Glenntex som tog hem Impact Maker Award i samband med Livsmedelsdagarna i Tylösand.
– Att vara ett trist plastföretag kan ändå vara rätt kul, säger vd Anders Sonesson.

Impact Maker Award är ett startup-pris som instiftades för fem år sedan med syfte att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom livsmedelsbranschen.
I år går vinsten till Glenntex, ett deeptech-bolag baserat i Göteborg och som har rötter från Chalmers, som med sin teknologi har potential att förändra förpackningsindustrin och minska plastens klimatavtryck.
Det handlar om att med hjälp av nanoteknik skapa möjlighet att förbättra flerskiktsförpackningar, minska behovet av jungfrulig plast och sänka koldioxidutsläppen.

Ur juryns motivering:
”Med ett tydligt fokus på livsmedelsbranschen, där slutproduktens kvalitet sätter stora krav på materialet, satsar Glenntex på att förändra vår bransch, en plastförpackning i taget.”

– Det här betyder oerhört mycket för oss. Att få den här typen av erkännande ger både energi och synlighet. Det visar att vår lösning kan spela en viktig roll i branschens omställning mot mer hållbara förpackningar, säger Anders Sonesson, vd på Glenntex, när han tar emot priset under Livsmedelsdagarna i Tylösand på torsdagskvällen.
Vinnaren får, förutom ära, även motta 100 000 kronor som ska användas till fortsatt utveckling av deras innovation inom livsmedelsområdet.
– Prispengarna kommer väl till användning eftersom vi behöver mer resurser för att labba, köra lite mer ”trial and error”. Vi vill och behöver göra ett mindre projekt med återvunnen plast, och hitta former för det i livsmedelsbranschen, säger Anders Sonesson.


Anders Sonesson, vd på Glenntex, flankerad av partners till priset: Rosemari Herrero, Senior investment manager på PINC; Nina Tuomikangas, Group R&D på Lantmännen; och Maria Gustavsson, Innovation manager på Ica Sverige.

– Vi önskar Glenntex stort lycka till i sin fortsatta resa. Deras teknik visar hur innovation kan kombineras med hållbarhet och bidra till ett mer cirkulärt livsmedelssystem. Det är precis sådana lösningar som behövs för att möta branschens och samhällets stora klimatutmaningar, säger Jakob Söderström, ledamot i Livsmedel i fokus styrelse.
Det var tre finalister som pitchade inför 300 deltagare. De andra två finalisterna var CashewMeetly och Oh Mungood.
Juryn består av representanter från Ica, Lantmännen och Paulig, vilka samtliga är samarbetspartners till tävlingen.
– Plastfrågan är en jättestor fråga för hela branschen. Det krävs verkligen nya lösningar för att kunna använda mer återvunnen plast och kunna cirkulera den, säger Maria Gustavsson, innovationschef på Ica Sverige och en av medlemmarna i juryn.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Människor och Mötesplatser

Märkningsdagen: Livsmedelsbedrägerierna omsätter 14 miljarder kronor per år

Matfusk, AI och branschgemensamma klimatberäkningar. Det var bara några av alla aktuella ämnen som stod i fokus under årets upplaga av Märkningsdagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.