– Det finns en hel värld där ute som älskar svenskt lösgodis, säger Patrick Axzell, vd för Orkla Snacks Sverige som äger BUBS.
24 april 2025
Under förra året upplevde Bubs en explosionsartad tillväxt i både omsättning och efterfrågan. Detta efter att ha blivit något av en internationell sensation, drivet av influencers i USA och Sydkorea. ”Svenskt lördagsgodis”, med Bubs som galjonsfigur, fick över 122 miljoner visningar på TikTok och företagets omsättning nådde nästan 400 miljoner kronor. Efterfrågan var stundtals 14 gånger högre än vad Bubs kunde leverera.
– Företagets exportframgångar visar vilken fantastisk potential det finns i livsmedel som många av oss svenskar tar för givna, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i samband med att priset Årets Livsmedelsexportör delas ut i samband med branschträffen Matdagen, torsdagen 24 april.
Syftet med priset, som i år dels ut för 26:e gången, är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export.
– För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamhet och tillväxt, säger Björn Hellman.
Bubs har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. När Orkla Snacks Sverige köpte det familjegrundade godisföretaget 2023 stod exporten för 33 procent av omsättningen, sedan dess har utvecklingen fortsatt spikrakt uppåt. I fabriken i Jönköping arbetar drygt 70 medarbetare som tillsammans producerar miljontals kilo godis.
– Jag är så otroligt glad och stolt över det här priset, som är ett fint kvitto på hur hårt vi jobbat för att tillverka och leverera kvalitetsgodis i världsklass det senaste året. Vi är med om en helt unik resa där efterfrågan fullkomligt exploderat både utomlands och i Sverige det senaste året. Det är både utmanande och roligt, säger Patrick Axzell, vd för Orkla Snacks Sverige.
För att möta den växande efterfrågan ökade man kapaciteten med 25 procent under förra året samtidigt som man begränsade antalet produkter för att bli mer effektiva. Men det räcker inte.
– Det finns ju en hel värld där ute som älskar Bubs och svenskt lösgodis.Därför behöver vi bygga ut fabriken och håller just nu på att kämpa med miljötillstånd.
Hur ska Sverige som land lyfta livsmedelsexporten?
– Jag tror att vi behöver hitta mer självförtroende i branschen och bli bättre på att paketera våra produkter med hjälp av storytelling. Vi har väldigt många bra värden att bygga på, säger Patrick Axzell.
BILDEN: Vinnarskalle. Patrick Axzell, vd för Orkla Snacks Sverige, flankerad av Håkan Jevrell, statssekreterare hos bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa, samt Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.
Priset Årets Livsmedelsexportör tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sin export och uppnått stora exportframgångar. Företaget ska även ha lagt grunden för en långsiktig exportutveckling på en eller flera marknader, och priset premierar företag vars exportandel ligger på eller över snittet på 30 procent. Bakom priset står Livsmedelsföretagen och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser
Havreris från Fazer fyller fem år: ”Jag minns hur det gick som ett wow”
Havreris från Frebaco Kvarn är en prisbelönt svensk innovation som fyller fem år, något som uppmärksammas genom kreativa recept på Tiktok, tävlingar och andra aktiviteter.
– För många konsumenter är havreriset fortfarande en nyhet men de som väl provar brukar bli frälsta, säger Martin Pardell, försäljningsdirektör på Fazer Kvarn.
6 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.



