Så påverkar inflationen julbordet: ”Ett hårt slag för branschen”

Höjda räntor, stigande matpriser och kostnadsinflation sätter djupa spår i svenskarnas julfirande, enligt Livsmedelsföretagens årliga julundersökning. Två av fem svenskar säger nämligen att det viktigaste när de planerar julbordet är att maten inte är för dyr.

På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 115 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Och för första gången i julundersökningens tioåriga historia anger svenskarna att det viktigaste när de planerar julbordet är att maten inte är för dyr. Förstaplatsen delas med svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” som har legat ohotad i topp de senaste fem åren men nu tappar rejält.

– Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan. Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och kostar därefter, och tyvärr är det just pris och kvalitet som ser ut att få stryka på foten i jul, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.


Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen

Hur kommer då svenskarna göra för att minska på kostnaderna för julbordet?
Det vanligaste svaret är att man kommer ta bort de mindre populära rätterna; att döma av undersökningen blir det först och främst lutfisk, ål och sylta som stryks från inköpslistorna.
Andra åtgärder för att spara pengar i jul är att leta mer efter extrapriser och minska mängden mat och dryck. Många planerar också att fördela kostnaderna genom att ha julbordet som ett knytkalas.

På frågan om vilken mat som helt enkelt måste finnas på julbordet är julskinkan fortfarande svenskarnas absoluta och ohotade favorit. På andra plats kommer Janssons frestelse och på delad tredje plats lax, sill och köttbullar.
– Det är uppenbart att svenskarna vill att julbordet ska domineras av kött och chark i en eller annan form. Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå är villiga att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet, säger Björn Hellman.

Vad vill svenskarna dricka till julskinkan då?
Tja, julmusten är den klara favoriten med julöl och snaps en bra bit efter på plats två och tre.

Bland julens söta dominerar klassikern ris à la Malta med knäck och chokladasken på andra respektive tredje plats. Julgodiset som flest svenskar säger ”Tack, men nej tack” till är marmeladkulan, följt av marsipan, liksom den enligt många julkonnässörer sorgligt bortglömda äppelklubban.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Måltider och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.