Jordbruket betydelsefullt för unga

I en undersökning genomförd på ungdomar mellan 15-24 år svarade 69 procent att det är viktigt att värna om jordbruket. Det är en ökning med drygt 70 procent sedan 2008. Över hälften anser dessutom att Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel.

Andelen unga som tycker att det är viktigt att värna om jordbruket har ökat markant. Från 2008 till 2020 har det skett en ökning från 40 till 69 procent. I linje med detta tycker drygt varannan (58 %) att Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel. Det visar en undersökning genomförd av Ungdomsbarometern.

– Vi har haft flera dramatiska händelser under de senaste åren som den extrema torkan 2018 och nu pandemin som så klart påverkar samhällets syn på självförsörjning. Det som är slående i den här undersökning är att vi ser så tydligt att särskilt den yngre generationen blir mer medvetna om vår sårbarhet och att det är viktigt att värna vår egen matproduktion, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.

Unga fortsätter också att generellt ha en positiv syn på svensk mat. 8 av 10 tycker att svenska livsmedel håller högre kvalitet än importerade. Och att maten är svensk (58%) är, tillsammans med klimatsmart (69%) och ekologisk (62%), vad unga främst associerar med hållbar mat. Antalet unga som väljer att äta svenskproducerat i möjligaste mån har också ökat kraftigt seda­­­n 2016, från 15 procent till 40 procent.

Att välja svensk mat har länge varit viktigt för unga och det primära förhållningssättet unga har till vad de äter – att det ska vara svenskproducerat i möjligaste mån. Det handlar dels om en kvalitetssäkring, men också om att värna om miljö och klimat, varför vi samtidigt ser så höga andelar unga som också väljer klimatsmart och ekologiskt. Det ena utesluter inte det andra, utan bottnar i en vilja och drivkraft att, på alla sätt möjliga, göra skillnad, avslutar Sara Fröhling Lind, projektledare och expert på konsumtion och livsstil på Ungdomsbarometern.

Undersökningen utfördes av Ungdomsbarometern. Den genomfördes  som en digital enkätundersökning genom urval i e-postregister samt paneler, under perioden 6 oktober – 5 november 2020. Totalt genomfördes 1 128 intervjuer.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Primärproduktion

White Guide och LRF samlar svenska matupplevelser i digital kalender

I ett unikt och otippat samarbete lanserar restaurangguiden White Guide tillsammans med LRF Sveriges första rikstäckande mat- och dryckeskalender. Ambitionen är att göra det enklare att hitta till småskaliga mat- och dryckeshantverkare på den svenska landsbygden, liksom olika event och matupplevelser.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.