Klimatcertifierade ägg är nu verklighet

Nu lanserar Dava Food Lantäggs Klimatcertifierade ägg. Det är de första svenska äggen som har klarat Svensk Sigills hårda krav för klimatcertifiering. För att ta sig igen nålsögat mot certifieringen har Lantäggs producenter fått genomföra en lång rad forskningsbaserade åtgärder i hela kedjan – från foderproduktion till leverans. De nya äggen garanterar såväl god djurhållning som stor omsorg om naturen. Ägg som har 50 procent lägre klimatavtryck.

Ägg har naturligt låga växthusgasutsläpp. En nyligen publicerad rapport från forskningsinstitutet RISE visar att ägg har låg klimatpåverkan med endast 1,2 kilo CO2 per kilo ägg, där hönsfodret står för 75 procent av äggets totala avtryck.

– Vi på Dava Foods tar hållbarhet på allvar och brukar säga att vi vill förändra världen ägg för ägg. Och det gör vi nu. Den största utmaningen med klimatägget var att få foderproducenterna att ställa om till klimatcertifierad tillverkning och jag är glad att vi kunde inspirera många av dem att se fördelen och möta våra önskemål. Vi har fått fina reaktioner från branschen, både i Sverige och ute i Europa. Klimatmärkta ägg är framtiden, säger Eive Andersson. VD på Dava Foods Sverige.

Det klimatcertifierade ägget sänker de redan låga siffrorna avsevärt. En granskning gjord av Svenskt Sigill visar att klimatägget hade 50 procents lägre klimatavtryck än ett vanligt ägg. Den största vinsten gjordes genom att byta ut sojan i fodret mot majsgluten och potatisprotein.

– En halvering av klimatpåverkan för det här ägget är ett fantastiskt resultat och det visar att Svenskt Sigills klimatcertifiering behövs för att leda livsmedelsbranschen i rätt riktning, säger Britt Rahm, vd på Sigill Kvalitetssystem/Svenskt Sigill.

 

 

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.